ÅRSREDOVISNING 2016 1
FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE VÄS
ENTLIGA HÄNDELSER UNDER RÄKENSKAPSÅRET LFVs uppgift är att tillhandahålla en säker, effektiv och miljöanpassad flygtrafiktjänst för civil och militär luftfart. LFV ska också verka för att de transportpolitiska målen nås. • Antalet luftrumsrörelser i det svenska luftrummet ökade med 2 procent och uppgick till 726 259. Antalet rörelser var det högsta någonsin och överträffade det tidigare rekordåret 2008. • Resultatet efter finansiella poster uppgår till 14 mkr. Det låga ränteläget har medfört en fortsatt ökad pensionsskuld vilket belastar resultatet med netto cirka -70 mkr. • LFVs flygsäkerhetsmål har uppfyllts och antalet händelser där flygtrafiktjänsten bidragit är mycket lågt. • LFV och Swedavia tecknade i mars 2016 ett Letter of Intent om att undersöka förutsättningarna för att gemensamt vidareutveckla flygtrafiktjänsten vid flygplatserna i Kiruna, Umeå, Östersund, Visby och Malmö baserat på den digitala utvecklingen. I januari 2017 bemyndigade styrelsen generaldirektören att ingå avtal med Swedavia om att övergå till fjärrstyrd flygtrafikledning vid de fem flygplatserna. • I maj inträffade tre teknikhändelser som påverkade LFVs leverans till kunder. Dessa händelser har utretts tillsammans med våra partners och åtgärder har vidtagits för att stärka infrastrukturens robusthet. Bortsett från dessa händelser har LFV fortsatt hållit en hög leveransnivå. • Den 23 juni etablerades raka flygvägar, Free Route Airspace, mellan det dansksvenska luftrummet och Finland, Estland och Lettland. Raka flygvägar innebär ekonomiska fördelar för flygbolagen och mindre miljöpåverkan. • Den 29 juni tillkännagav LFV och SAAB bildandet av det gemensamma bolaget SAAB Digital Air Traffic Solutions AB. Bolagets uppdrag är att marknadsföra, sälja, utveckla och driva digital fjärrstyrd flygtrafikledning. Det nya bolaget stärker LFVs möjligheter att vara ledande i digitaliseringen av flygtrafikledningen. • Den 18 oktober driftsattes LFVs första WAM-anläggning, Wide Area Multilateration. WAM är en övervakningssensor med vars hjälp ett flygplans position bestäms via triangulering, vilket innebär högre precision och långsiktigt lägre kostnader jämfört med traditionell radarteknik. LFV ÅRSREDOVISNING 2016 29