ÅRSREDOVISNING 2016 1
VINJETT KUNDFOKUS LFV ska vara en pålitlig och fl
exibel partner som bidrar till att kunderna kan utveckla sin verksamhet. Genom att vara lösningsorienterade, engagerade och nytänkande skapar vi förutsättningar för att utveckla långsiktiga relationer med kunder och andra intressenter. LFV ska erbjuda smarta lösningar för morgondagens flyg. LFV är en ledande aktör i en bransch som genomgår stora förändringar, både nationellt och internationellt. Förutsättningarna förändras i en allt snabbare takt, och kundens förväntning på hållbara och effektiva leveranser står i fokus. För att möta kundernas önskemål och fortsätta leda och driva utvecklingen söker LFV partnerskap och allianser, nationellt och internationellt. LFV ska erbjuda smarta lösningar för morgondagens flyg och vara den aktör som kunderna väljer och fortsatt vill göra affärer med. LFVs kunder är indelade i fem leveransområden: • En route • Försvarsmakten • Svenska avreglerade marknaden • Swedavia • Internationella marknaden En attraktiv partner för framtiden Under 2016 arbetade LFV vidare utifrån den nya varumärkesplattformen med fokus på kundernas behov och förväntningar. För att vara en attraktiv partner för framtiden krävs kompetenta och kunniga medarbetare, som är lösningsorienterade, engagerade och nytänkande. LFVs kundlöfte slår fast att ”Vi hjälper våra kunder att ta position”. Det innebär att alltid se till kundernas bästa och arbeta med flygsäkerhet, innovation och effektiva arbetssätt för att utveckla tjänster och produkter för dagens och morgondagens flyg. Flygsäkerhet är LFVs första prioritet och finns med i alla processer. Det uppnås genom samspel mellan människa och teknik, regler och organisation. LFVs satsning på forskning och utveckling bidrar till ökad säkerhet, kostnadseffektivitet och kapacitet samt minskad miljöpåverkan, utveckling av nya och befintliga produkter och tjänster. LFV är erkänt och respekterat nationellt och globalt för en hög innovationskraft med förmåga att driva fram förankrade och väl fungerande koncept. LFV utvecklar kontinuerligt nya arbetssätt för att öka effektiviteten. Ett aktuellt exempel är att utbilda flygledare för behörighet i fler sektorer för att möjliggöra en ökad flexibilitet utifrån den aktuella trafiksituationen. Samarbeten och partnerskap För att kunna utveckla smarta lösningar och erbjuda flygtrafikledning tillsammans med andra intressanta produkter och tjänster, såväl traditionella torntjänster som fjärrstyrning, samarbetar LFV med olika aktörer. 14 LFV ÅRSREDOVISNING 2016