ÅRSREDOVISNING 2016 1
FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE av fordon på en flygplats
istället för ljussignaler som idag används för att undvika rullbaneintrång. Projektet har färdigställs och en förstudie har påbörjats för användning av resultaten på en flygplats. Vidare pågår förstudier för möjligheten att fjärrstyra fler funktioner på en flygplats såsom incheckning, bagagehantering med mera. I syfte att verkar för en optimal bemanningsplanering, vilket är viktigt för effektivisering av flygtrafiktjänst, bedrivs projektet KODIC, Kompetens kapacitet och optimering i digital flygledningscentral, som bygger på matematiska modeller för att optimera trafikflödet. Medarbetare Antalet årsarbetare har minskat jämfört med föregående år och uppgår till 983 (1 012). Antalet anställda har minskat de senaste åren, och uppgår vid årets slut till 1 143 (1 166). En mindre del av minskningen förklaras av operativ personal som lämnat genom verksamhetsövergång på grund av driftsuppdrag i två torn som övergått till annan operatör från 1 januari 2016. Därutöver beror minskningen på att omställningsoch effektiviseringsarbetet har fortsatt och antalet ny- och ersättningsrekryteringar vid pensionsavgång eller när personer slutat har minskat. Sjukfrånvaron uppgick för 2016 till 2,71 procent (3,06). LFV bedriver fortlöpande såväl ett förebyggande arbete som olika åtgärder och aktiviteter för att minimera sjukfrånvaro. Andel av den totala sjukfrånvaron som avser sammanhängande sjukfrånvaro på 60 dagar eller mer har minskat jämfört med föregående år. Under 2016 tecknade de centrala statliga parterna ett nytt pensionsavtal (PA 16) för samtliga medarbetare i staten. Det innebär förändringar för den som är född 1988 eller senare i form av en övergång från ett förmånsbestämt till ett premiebaserat pensionssystem. Även pensionsåldern påverkas med möjlighet för medarbetaren att välja att avgå mellan 61–67 istället för vid en fast ålder. Avtalet innebär även att den antastbara pensionsrätten för flygledare från 60 år upphört för personer födda 1988 eller senare. För personer födda före 1988 gäller i allt väsentligt samma pensionsförmåner som i det tidigare gällande avtalet (PA03) med ett förmånsbestämt pensionssystem. Under våren tecknades ett avtal om vad som ska gälla för den som arbetar inom den operativa driften och som drabbas av en permanent behörighetsförlust beroende av medicinska eller kapacitetsskäl. Från 1 oktober 2016 sätts löpande medel av till en omställningsfond för detta ändamål. Med stöd i avtalet om lokala omställningsmedel som gäller för statsförvaltningen har LFV sedan tidigare tecknat ett lokalt avtal för att hantera dessa medel (Trygghetsmedel). Båda dessa syftar till att stödja medarbetares utveckling och främja ett längre arbetsliv. Under hösten har det förts lokala förhandlingar rörande löner och anställningsvillkor utifrån det centrala avtalets förutsättningar, som slutits mellan Arbetsgivarverket och de fackliga organisationerna på denna nivå. Förhandlingarna kommer att fortsätta under 2017. LFV har under året infört en ny och integrerad arbetsmetodik vid genomförande av riskanalyser i samband med organisationsförändringar som berör både flygsäkerhet och arbetsmiljö. Fjärrstyrd flygtrafikledning innebär delvis nya arbetssätt men kan även innebära flytt till annan ort. För att omhänderta och strukturera upp de frågor och synpunkter som uppkommer har LFV under våren genomfört lokala riskanalyser som omfattat både flygsäkerhet, psykosocial arbetsmiljö och omstationering. Dessa har följts upp under hösten, och utgör vidare ett bidrag till det fortsatta arbetet. LFVs årliga medarbetarundersökning har genomförts under hösten. Efter att resultatet har sammanställts har koncernledningen upprättat en handlingsplan inom åtta olika områden där man kommer att fokusera på åtgärder och aktiviteter. Exempel är ökad tydlighet kopplat till beslut och strategier, fortsatt arbete med varumärkesplattformen och värderingar och verka för ett utvecklat samarbete på alla nivåer. För att vidareutveckla ledarskapet inom LFV har en reviderad ledarprofil tagits fram där fokus är på beteenden, tydligare förväntningar, motivation och engagemang för att driva förändringen framåt och aktivt bidra till affärsmålen. Ledarprofilen ska implementeras i hela organisationen under 2017. Förväntad framtida utveckling samt väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer LFV kommer att fortsätta bedriva förändringsarbetet inom ramen för Position 2019. LFV arbetar för att möta de utmaningar som finns bland annat till följd av omvärldsfaktorer som inflation och ränteläge, prestationsplanens krav på fortsatta kostnadssänkningar och konkurrensutsättningen på den svenska tornmarknaden. Därtill ser LFV tillkommande kostnader för bland annat flygsäkerhetshöjande åtgärder, förstärkning av infrastrukturens robusthet och kapacitetshöjande åtgärder för att möta trafiktillväxten i vissa luftrumssektorer och under vissa tider. LFV bedömer i dagsläget att det finns en risk för att prestationsplanens mål för kostnadsutvecklingen inte kommer att kunna uppnås under perioden 2017–2019. Bedömningen är att det kommer att bli svårare än tidigare förväntat att genomföra ytterligare effektiviseringar inom den operativa verksamheten. LFV avser att fortsatt delta aktivt i arbetet för att kunna påverka utformningen av den tredje referensperioden. LFVs största risker bedöms vara att LFV inte lyckas fullfölja förändringsprogrammet och att effektiviseringskraven i tredje referensperioden sätts på en för hög nivå och utan hänsyn till individuella förutsättningar. Framtida utveckling av LFVs verksamhet är också starkt avhängigt av utvecklingen i flygtrafikvolymer och den internationella marknaden. LFV ÅRSREDOVISNING 2016 37