ÅRSREDOVISNING 2016 1
RAPPORTERING ENLIGT PRESTATIONSPLAN RAPPORTERING
ENLIGT PRESTATIONSPLAN I enlighet med EUs Single European Sky-lagstiftningen (SES) har prestationsmål avseende flygtrafiktjänst en route och terminal Arlanda fastställts för den andra referensperioden (RP2) 2015 – 2019. Följande tabell redovisar målen för det dansk-svenska luftrumsblocket (DK-SE FAB) och LFVs preliminära uppföljning av dessa för 2015 och 2016. MÅLOMRÅDEN – KPI FLYGSÄKERHET (enligt RAT-metodiken) OMRÅDE: Dansk-svenska luftrummet Dansk-svenska luftrummet LFV KPI (definition) Flygsäkerhetsincidenter Mognad i SMS – Säkerhetsledningssystem – Säkerhetskultur OMRÅDE: Mognad i SMS – Säkerhetsledningssystem – Övrigt OMRÅDE: Dansk-svenska luftrummet LFV MILJÖ Genomsnittlig horisontell en route-effektivitet OMRÅDE: LFV KAPACITET En route ATFM-förseningar – minuter per flygning OMRÅDE: Terminal Arlanda Mognad enligt enkät Mognad enligt enkät MÅL 2016 UTFALL 2016 100% 100% MÅL 2015 UTFALL 2015 100% 100% C C (skala A= lägst, E=högst) C D C D Mognad enligt enkät Mognad enligt enkät C C En route dansk-svenska luftrummet Avvikelse mellan flugen och rakaste distans. Avvikelse mellan flugen och rakaste distans. C C C C 1,20 % 1,21% 1,20% 1,19% En route dansk-svenska luftrummet Förseningar orsakade av flygtrafiktjänsten 0,10 Terminal ATFM-förseningar – minuter per flygning OMRÅDE: KOSTNADSEFFEKTIVITET (Sverige), SEK OMRÅDE: En route Förseningar orsakade av flygtrafiktjänsten 0,35 0,05 0,22 0,10 0,35 0,02 0,07 Enhetskostnad, Sverige Enhetskostnad, LFV 569,89 440,7 (- exkl. kostnader undantagna från riskdelning) OMRÅDE: Terminal Arlanda Enhetskostnad, Sverige Enhetskostnad, LFV (- exkl. kostnader undantagna från riskdelning) 1 144,61 810,45 483,77 (420,49) 969,85 (815,31) 1 212,76 856,93 585,00 457,11 565,77 (435,01) 1 142,53 (862,70) Flygsäkerhet Målet på EU-nivå är att RAT-metodiken ska vara införd från 2017. För LFV är dock prestationsplanens mål att metodiken ska vara fullt införd redan 2015. LFV uppnår detta mål. Utöver användningen av RAT-metodiken finns mål avseende bedömd mognadsgrad enligt enkätundersökning avseende säkerhetsledningssystem uppdelat på säkerhetskultur respektive övrigt. LFVs mognadsgrad uppfyller uppsatta mål. Dessa mål gäller på EU-nivå först från och med 2019. Miljö Målet innebär att avvikelsen mellan faktisk flugen och rakaste distans mäts. Utfallet för 2015 har uppdaterats av EU och uppnår nu målnivån. Utfallet för 2016 avviker marginellt från målnivån. Målet är mycket ambitiöst och förklaringar till avvikelsen är väder samt militärövningar. Kapacitet Målet innefattar förseningar i flygtrafiken orsakade av flygtrafiktjänsten. Prestationsplanens kapacitetsmål avseende genomsnittliga förseningar en route gäller för dansk-svenska luftrumsblocket i sin helhet. Utfallet för 2016 indikerar att LFV bidragit till att målet nås. Även för terminal Arlanda uppfylls kapacitetsmålet. Kostnadseffektivitet Mål för kostnadseffektivitet sätts på nationell nivå och mäter reala enhetskostnader i 2012 års prisnivå. För såväl en route som för terminal Arlanda visar 2016 ett högt utfall då det innehåller kostnader undantagna från riskdelning avseende extra pensionsavsättning med anledning av räntesänkning. Det lägre utfallet som anges inom parentes är exklusive dessa kostnader. De kostnader som undantas från riskdelning regleras ekonomiskt efter utgången av RP2, vilket innebär att slutavstämning sker tidigast 2020. Exklusive undantagna pensionskostnader har målet för en route uppnåtts 2016. Däremot har målet för terminal inte uppnåtts på grund av att inflationen har varit lägre än plan vilket påverkar indexeringen av målet för enhetskostnaden som är fastställd i fast pris. Utfallet för 2015 har korrigerats efter LFVs rapportering till Transportstyrelsen våren 2016. Målet för terminal Arlanda har då inte uppnåtts. Under 2016 har LFV deltagit vid Transportstyrelsens konsultationer. 54 LFV ÅRSREDOVISNING 2016