ÅRSREDOVISNING 2016 1
FLYGSÄKERHET <3 LVFs mål är att FLYGSÄKERHET Med
flygsäkerhet som grund arbetar LFV för att kontinuerligt upprätthålla och stärka en god flygsäkerhet. LFVs övergripande mål är att bedriva sin verksamhet på ett sådant sätt att målen för flygsäkerhet uppnås. Alla medarbetare inom LFV har ett flygsäkerhetsansvar relaterat och kopplat till roller, ansvar, mandat och uppdrag. Flygsäkerhet är LFVs DNA. Flygsäkerhet är LFVs första prioritet och flygsäkerhetsarbetet genomsyrar alla relevanta processer. Traditionellt har flygsäkerhetsarbetet fokuserat på att utreda händelser som redan har hänt för att hitta orsaken, så att man kan förhindra att det sker igen. För LFV är det viktigt att fortsätta utveckla flygsäkerhetsarbetet och flytta fokus från det reaktiva till det proaktiva, kopplat till ökad trafikvolym och nya krav. Det innebär att fokus flyttas från enstaka händelser som avviker från det normala till att lära av och dra erfarenhet av allt det som fungerar väl i vardagen. Flygsäkerhetsarbetet ska genomsyra hela organisationen och ingå som en naturlig del i våra processer och arbetsmetoder. LFV har identifierat sex fokusområden: separationsunderskridande, flygning utan transponder, rullbaneintrång, luftrumsintrång, drönare och teknik. LFVs flygsäkerhetsindex Flygsäkerhetsindex, FSI, används för att löpande kontrollera LFVs riskexponering. Separationsunderskridanden och rullbaneintrång bedöms utifrån allvarlighet och hur LFV har påverkat händelserna. Bedömningarna görs med hjälp av Risk Analysis Tool, RAT, ett verktyg som har utvecklats av Eurocontrol. Data ställs mot det antal flygplansrörelser LFV hanterar och bildar ett flygsäkerhetsindex. LFVs mål är att FSI ska vara mindre än tre. Målet uppfylldes för år 2016 och innebär att LFVs flygsäkerhet är mycket god. Remote Tower Services och flygsäkerhet LFV följer särskilt avvikelserapporter för den del av verksamheten som bedrivs på distans. Den största förändringen jämfört med ett konventionellt torn är hanteringen av den visuella presentationen där flygledaren ser trafiken på 360-gradersskärmar i stället för genom fönstret i ett flygledartorn. Baserat på snart två års erfarenhet av fjärrstyrd flygtrafikledning har avbrottsplanen för bortfall av den visuella presentationen reviderats och förtydligats. Under året har ingen händelse rapporterats som avviker från traditionell torntjänst. Runway Incursionprogam avslutat LFV har arbetat med ett projekt tillsammans med Swedavia, Försvarsmakten och flygtrafiktjänstleverantören ACR. Projektet flygsäkerhetsindex ska vara mindre än 3. 18 LFV ÅRSREDOVISNING 2016