ÅRSREDOVISNING 2016 1
FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE ALLMÄNT OM VERKSAMHETEN OC
H VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER VERKSAMHETSÅRET LFVs uppgift är att tillhandahålla en säker, effektiv och miljöanpassad flygtrafiktjänst för civil och militär luftfart. LFV ska också verka för att de transportpolitiska målen nås. Luftfartsverket har i uppdrag att utveckla sina affärsmodeller för flygplatser som ägs eller kontrolleras av staten, bland annat i syfte att uppnå ett tydligt tjänsteerbjudande och god effektivitet. Affärsverket LFV erbjuder flygtrafiktjänster nationellt och internationellt. Under 2016 bedrev LFV i Sverige flygtrafiktjänst vid 21 flygplatser utspridda över hela landet, vid två kontrollcentraler i Stockholm respektive Malmö samt en central för fjärrstyrd flygtrafikledning i Sundsvall. Under året har verksamheten vid Göteborg City Airport avvecklats. LFV omsatte 2016 3,1 (3,4) miljarder kronor och antalet årsarbetare var 983 (1 012). Av regeringens instruktion för LFV (SFS 2010:184) framgår att LFV och de företag där staten genom verket, direkt eller indirekt, har ett bestämmande inflytande tillsammans bildar en affärsverkskoncern. LFV koncernens sammansättning Koncernen består av affärsverket, det helägda holdingbolaget LFV Holding AB, de av holdingbolaget helägda dotterföretagen LFV Aviation Consulting AB och LFV Norway AS samt intresseföretagen Entry Point North AB, det nybildade SAAB Digital Air Traffic Solutions AB samt NUAC HB. LFV Aviation Consulting är LFVs dotterbolag för internationella konsulttjänster inom civil luftfart. LFV har en lång och bred erfarenhet av stora och framgångsrika projekt både inom flygtrafiktjänst- och flygplatsområdena i många delar av världen. LFV Norway AS bildades 2015 för en närvaro på den norska marknaden, men har ännu inte startat någon verksamhet. Entry Point North AB, som ägs till 25 procent av LFV – gemensamt med danska Naviair, norska Avinor och irländska IAA – tillhandahåller utbildning inom flygtrafiktjänst, i första hand till ägarorganisationerna men även till andra kunder. I intresseföretaget Entry Point North AB-koncernen ingår det helägda dotterföretaget Entry Point North Ireland Ltd samt det ungerska dotterföretaget Entry Point Central KFT, som ägs till 51 procent – resterande 49 procent ägs av Hungaro Control Plc, som ägs av ungerska staten. NUAC HB är underleverantör till LFV och den danska flygtrafiktjänstleverantören Naviair. LFV och Naviair äger vardera 50 procent av andelarna. NUAC svarar på moderbolagens uppdrag för att bedriva flygtrafiktjänst en route i det dansk-svenska luftrummet från de svenska kontrollcentralerna i Stockholm och Malmö samt den danska kontrollcentralen i Köpenhamn. De operativa bemanningsresurser som krävs för att utföra uppdraget hyr NUAC in från LFV och Naviair. LFV och Naviair ställer också kontrollcentraler och annan infrastruktur till rådighet. LFV och SAAB har under året tillsammans bildat SAAB Digital Air Traffic Solutions AB, där LFV äger 41 procent och SAAB 59 procent, och vars verksamhet startade 1 september 2016. Genom bolaget fortsätter arbetet med att leda, utveckla och driva digitaliseringen inom fjärrstyrd flygtrafikledning. Bolaget erbjuder helhetslösningar genom att kombinera LFVs unika operativa kunskap inom RTS, Remote Tower Services, med SAABs ledande teknik och globala organisation. Certifieringar LFV är certifierad av Transportstyrelsen i enlighet med EU-förordningen om gemensamma krav för tillhandahållande av flygtrafiktjänster. LFV är även certifierad enligt ISO-standarderna 9001 och 14001 avseende kvalitetsledning respektive miljöledning. För att bedriva utbildning av flygledningspersonal, luftrumsutformning samt flygmätning av bland annat navigationshjälpmedel har LFV godkännanden från Transportstyrelsen. LFVs verksamhetsgrenar Flygtrafiktjänst en route Flygtrafiktjänst en route är LFVs största verksamhetsgren och innefattar den flygtrafiktjänst som tillhandahålls för civil och militär luftfart underväg (en route), det vill säga utanför flygplatsområdena. Produkten tillhandahålls från LFVs kontrollcentraler i Stockholm respektive Malmö. För detta nyttjas av LFV ägd infrastruktur i form av kontrollcentraler, radarstationer, navigationshjälpmedel, operativa system med 30 LFV ÅRSREDOVISNING 2016