Bumsen 1
NY MEDLEM: Jarmo Maunu ML 2681249 och Tuija Maunu
ML 2681250, Haparanda Jarmo har kört motorcykel sedan han var 16 år. Under hela sin motorcykelkarriär har det alltid handlat om japanska sport- eller customhojar. Hans fru Tuija följde med bakpå, men bara kortare sträckor då hojarnas avsaknad av komfort inte tillät så mycket mer. I mitten av 80-talet gjordes dock ett uppehåll i hojåkandet då familjen Maunu utökades med två söner. Hojsuget fanns dock fortfarande kvar och i mitten av 90-talet var det så dags för ett återfall. Maunus fortsatte med samma slags hojar som tidigare men körjournalen vid årets slut summerades till ca 50-250 mil. De få milen berodde naturligtvis delvis på familjeförhållanden och arbetet. Jarmo och hans bror driver en däckfirma i Sverige, där även Tuija arbetar, och så har de sju i Finland! Men en stor del av de fåtaliga milen berodde återigen på hojarnas skrala komfortkvaliteter. Under senare tid har vissa omorganisationer i firmorna gjorts och detta medgav litet mer fritid. Så i våras bestämde Tuija och Jarmo att de skulle prova på en för dem helt ny typ av hoj, nämligen touringkonceptet, och valet föll på BMW. – Det var inte så svårt, då vi kört BMW:s bilar länge och trivs jättebra med dem, säger Jarmo och fortsätter. Då hojtypen var okänd för oss ville vi inte lägga pengar på en ny, valet blev en K 1200 GT med ett par år på nacken. – Ringde upp Two Wheels i Umeå och gjorde upp affären på telefon, skrattar Jarmo. Affären skulle dock få oanade konsekvenser för både Jarmo och Tuija, det kändes redan på vägen hem med nya hojen. – Den behagligt upprätta sittställningen, totalkomforten och ABS-bromsarna gav rysningar i hela kroppen, det var som att vara 20 år på nytt, nästan jublar Jarmo i telefonluren och fortsätter. – Vi återvände till Two Wheels för inköp av ny personlig utrustning, lämplig för GT-åkning, då Tuija fick syn på en F 650 GS och provsatt den. – En sådan här skulle ju till och med jag kunna köra, säger hon till Jarmo. Kort därefter var Tuija ägare till sin första hoj och dessutom en splitter ny BMW. Jarmo ville dock inte vara sämre, så han kompletterade sitt innehav med en ny F 800 GS. 1 000 mil har Jarmo redan hunnit med på sina hojar i år, mest på GS:en och på de vägar den är avsedd för, d.v.s. grus och små skogsvägar, och Tuija övningskör för fullt. Körglädjen är uppenbarligen på topp i familjen och de ska försöka avsätta tid för att komma ner till klubbens årsmöte i Stockholm. – Har man gått med i en kubb så får man också försöka ställa upp på några av alla de aktiviteter BMW-klubben ordnar, avslutar Jarmo samtalet. Lycka till med mc-kortet Tuija och välkomna båda två till klubben! / H. H. Inkomna motioner till Svenska BMW MC-Klubben 2010 Motioner till styrelsen och till årsmötet 2010: Motion 1 Undertecknad föreslår årsmötet fatta beslut om att: Ändra logotypen för klubben så att svenska flaggan måttsätts enligt svensk flagglag. (5:8, 10:16) Att använda en förvanskad flagga i officiella sammanhang bör inte få förekomma i en seriös klubb som BMW mc-klubben. Flaggan är en nationalsymbol. Kåge Fridholm Medlem 3976 Styrelsens svar till motion ställd av Kåge Fridholm: En ny logga för klubben har tagits fram och godkänts av styrelsen. Utrymmet för egen utformning har varit starkt begränsat av de regler BMW ställt centralt. Resultatet har blivit en logga där den svenska flaggan till viss del har andra proportioner än vad som brukligt är (flaggan är något längre än vad som rekommenderas). Syftet har endast varit att, inom givna regler, skapa en symetrisk logga. Styrelsen ser inget hinder att det även används en logga med en flagga som har rekommenderade proportioner. Styrelsen förslår årsmötet att besluta om två loggor, att använda efter fritt val för var och en. Båda loggorna kommer i så fall att tillhandhållas centralt som original. Tillägg till styrelsens motion om namnändring: Styrelsen har tidigare lagt en motion om namnändring, detta med anledning av krav från BMW centralt. I och med att årsmötet beslutar om det nya namnet kommer det att införas på alla de ställen där vårt klubbnamn visas. Detta innebär att beslutspunkt nummer två i styrelsens motion utgår eftersom ändringen sker med automatik. Motion 2 Till BMW MC-Klubben Sverige Motion till årsmötet 14/8 2010. Motion angående medel till olycks/skadefond. Svenska BMW MC klubben har under många år vid sitt årsmöte fattat beslut om att skänka pengar till SMC skadefond. Ett behjärtansvärt ändamål. Det negativa med detta är att endast medlemmar i Svenska BMW MC klubben som tillika är medlemmar i SMC kan komma i åtnjutande av medel ur SMC skadefond. Det krävs alltså ett medlemskap i SMC förutom medlemsskap i Svenska BMW MC klubben. Jag skulle gärna se att Svenska BMW MC klubben inrättar en egen skadefond för sina medlemmar. Denna egna fond skulle kunna ha statuter som även i någon form ersätter kostnader som drabbar medlem vid klubbarrangemang eller utvecklar trafiksäkerheten. Jag förslår därför att årsmötet fattar följande beslut: • att i år ej skänka föreningspengar till SMC skadefond • att uppdraga åt styrelsen utreda möjligheterna att skapa en Svenska BMW MC klubbens skadefond/trafiksäkerhetsfond. Janne Zetterlund Medlemnr 2658797 Styrelsens förslag: Styrelsen ställer sig bakom det beaktansvärda ändamålet med en fond som SMC:s skadefond men finner även att det finns en begränsning för de medlemmar i BMW MC-klubben som icke är medlemmar i SMC genom att dessa ej kan erhålla pengar från fonden vid skada. Styrelsen föreslår därför Årsmötet att först och i enlighet med motionärens andra förslag: • att uppdraga åt styrelsen att utreda möjligheterna att skapa en BMW MC-klubbens skadefond/trafiksäkerhetsfond. Utredningen skall vara klar senast 2010-12-31. Utredningen skall ledas av klubbstyrelsens försäkringsansvarige biträdd av minst tre ytterligare klubbmedlemmar, varav en skall vara styrelsemedlem i BMW MC klubben. Styrelsen föreslår också: • att årsmötet beslutar att skänka 1 krona per medlem till den fond utredningen visar sig vara bäst lämpad möta BMW MC-klubbens medlemmars önskan och behov. Har inget förslag inkommit från utredningen per 2011-01-01 betalas beloppet till SMC’s skadefond. BUMSEN 3 – 2010 13