Bumsen 1
En resa till Alperna Det här är berättelsen om Åk
e Henningsson, Carina Olsén Henningsson samt vår son Kenth Henningsson och vår resa till Alperna sommaren 2009, vår första resa dit. Då vi inte hade så många dagar på oss, bestämdes det att vi skulle köra ett par rejäla dagspass i början. Tanken var att vi skulle vara framme i Alperna vid dag tre, men om detta var genomförbart visste vi inte, vi tänkte åtminstone pröva. TEXT ÅKE HENNINGSSON ML 2660746 & FOTO CARINA OLSÉN HENNINGSSON FM Fotopaus på Grossclockner Hochalpenstrasse. Fredagen den 24 juli började resan och förväntningarna var stora, då man både hört och sett en hel del om andras resor dit. Startade strax före klockan tio från hemmet utanför Skinnskatteberg, vi på vår BMW R 1100 RT och sonen på KTM 950 Adventure. 63 mils transport till Trelleborg gällde. SMHI fick rätt och på eftermiddagen fick vi plocka fram regnkläderna, för övrigt den enda gången på hela resan. Efter några bensträckare, en matrast och en tankning kom vi fram till Trelleborg kl.19.00. Vi fyllde på bensin innan vi åkte ner till färjeläget så att allt skulle vara klart för att åka iväg morgonen därpå. Hojarna surrades, det mesta av packningen fick sitta kvar. Vi tog bara med det som behövdes för natten. Färjan avgick kl. 22.30. Det gäller att komma i säng ganska fort då överfarten bara tar 6,5 timme. Lämnade båten kl. 06.15 och GPS:en tog oss enkelt ut ur Rostock och sedan söderut på Autobahn. Lätt trafik, så vi kör oavbrutet till Potsdam utanför Berlin. Varefter dagen gick blev rasterna tätare och rumpan ömmare. Efter 50 mil började vi dock inse att vi kommer klara av de 90 mil vi hade som mål. De sista 20 milen hade vi tänkt oss på mindre vägar, med det beslutet förlorade vi säkert minst en timme. Påträffade nämligen ett vägbygge direkt sedan vi lämnat Autobahn. Vägen var avstängd och omdirigerad till en mindre väg. Tog tid innan vi åter var 4 BUMSEN 3 – 2010 på rätt spår. Med facit i hand hade det vart smartare att stannat kvar på Autobahn, men vi ledsnade ju på den. Kl. 20.30 och c:a 95 körda mil senare tog vi in på en camping en mil före Berchtesgaden. En tuff dag var nu till ända. Pust! Vi anade att Berchtesgaden krävde minst en dags närvaro, dessutom ville vi ta det lugnt och njuta litet av dagen. Tältet fick stå kvar en natt till. Styrde mot Örnnästet, d v s Hitlers toppstuga i Obersalzberg, vilket var en 50-årspresent till Hitler och ligger på 1 840 meters höjd. Huset heter egentligen Kehlsteinhaus och man måste åka buss upp dit då ingen privattrafik är tillåten. Bussarna är specialbyggda för att klara av den branta stigningen, dessutom kör de i kolonn då det bara går att mötas på ett enda ställe. Vägen slingrar sig runt hela berget och är bara en enda serpentinsväng. Snacka om vägplanering! Entrén består av en magnifik port som leder vidare till en drygt 100 meter lång gång. I slutet av gången finns ett kupolformat rum, där det finns en hiss som lyfter en upp de sista 124 meterna till själva Örnnästet. Hissen är helt förgylld och den ser ut som om den vore gjord av guld men det är väl mässing. Vilken utsikt man möts av däruppe! Återstående hus nedanför är antingen bombade, rivna eller sprängda efter krigsslutet. Örnnästet blev dock aldrig träffat av bomber och har därför klarat sig. Berghof (Hitlers hus), Görings hus, Bormans hus, SS-kaserner, hotell Platterhof mm. är alla borta. Vi besökte även Dokumentationscenter som är ett infocenter om Nazismens övergrepp. Sex km tunnlar och bergrum finns kvar under mark, varav en del är öppna för besök. I bergrummen har det funnits elverk, skyddsrum, ventilationsrum mm. Tunnlarna har en gång förbundit samtliga hus i området. Missa inte detta om ni passerar Berchtesgaden. När man åker mc får man uppleva lukter och dofter man inte märker i bil, detta fick vi bekräftat när vi lämnade Obersalzberg. Det som doftade mest var grillade bromsar av märket Opel. Växla ned och motorbromsa i nedförsbackarna verkade inte vara aktuellt efter det vi kunde sniffa oss till. En kanonbra dag och endast sex mils motorcykelkörning. Det småregnade under natten och vi väntade en stund så att tältet skulle hinna torka. Avreste 09.00 mot Großklockner. Direkt efter campingen tog GPS:en en genväg som var bland de brantaste uppförslut vi någonsin kört. I 24 % lutning fick hojarna göra rätt för sig. Fin körning låg nu framför oss, efter en timme svängde vi in på Großklockner Hochalpenstraße och förväntningarna