Bumsen 1
Polisens nya tjänstemoppar Lagom till sommaren ru
llar nya polismotorcyklar ut på gator och torg. De nya modellerna är framtagna för att fylla fler funktioner än den traditionella trafikövervakningen och valet föll på... • Landsvägsmotorcykel, K 1300 GT • Allroundmotorcykel, R 1200 GS • Citymotorcykel, F 800 R – Den första är anpassad för trafikövervakning på landets stora vägar och för poliseskorter. Den andra kan köras i terräng, men också i städer och på stora vägar och den tredje är en mindre, smidigare modell, som passar bra för poliser som behöver ta sig fram snabbt i innerstadstrafik, allt enligt Per Rickander som arbetar med polisfordon på Rikspolisstyrelsen, RPS. Varje polismyndighet köper in så många nya motorcyklar som de behöver. I år har polisen beställt cirka 30 motorcyklar. Det är nästan dubbelt så många som förra året. Den populäraste modellen är den nya landsvägsmotorcykeln K 1300 GT. I mitten av maj var Polisen i Örebro först ut på vägarna med en av de nya motorcyklarna, nämligen en K 1300 GT, och det är just nu den enda modellen som är tillgänglig i praktiken. – R 1200 GS samt F 800 R har ännu inte sett dagens ljus, men jag har två fotomontage av hojarna som de ungefär kommer att se ut, säger Per, samtidigt som han sänder bilderna han tagit till redaktionen tillsammans med ett par extriörbilder på K 1300 GT samt en instrumentbild av densamma. – Ferno Norden AB har skött den övergripande projektledningen för framtagning av prototyper åt BMW, men produktion sker vid Ana Specialbilar AB i Trollhättan, samma företag som bygger polisbilar åt Saab. Ana Specialbilars kompetens har visat sig mycket värdefull även vid själva prototypframtagningen. Sammantaget gör detta att polisen avnjuter fordonsindustrins höga kvalitetskrav och kompetens även i polismotorcyklarnas ombyggnad. Ana Specialbilar sköter även den tekniska projektledningen och för närvarande är sju personer engagerade på heltid hos Ana, upplyser Per. Vad väger då en extrautrustad polismotorcykel? En K 1300 GT tror Per Rickander bara blir omkring 10-15 kilo tyngre än en standardmodell. Tittar man bara Han och sex erfarna mc-poliser från fem olika polismyndigheter tog tillsammans fram underlaget inför upphandlingen av polismotorcyklar som gjordes förra året. De tog sedan gemensamt ställning till många anbud och BMW levde bäst upp till kraven, nästan som vanligt. – Motorcyklarna har bra prestanda och hög komfort, många inställningsmöjligheter och hög trafiksäkerhet. Vi har tänkt mycket på polisernas arbetsmiljö, de är utsatta trafikanter i en krävande polisverksamhet, säger Per Rickander. Alla polismotorcyklar är sedan lång tid tillbaka utrustande med ABS-bromsar. I år införs även anti-spinn. De nya polismotorcyklarna får också en ny typ av blåljus, ett med lysdioder som syns bättre och drar mindre ström. Sirenhögtalare är inbyggda i chassit. 42 BUMSEN 3 – 2010 på alla extrainstrument en GT är utrustad med så har man redan där satt kilona i rullning. Alla vi som tycker en standard GT har många reglage får nog en annan uppfattning vid denna bild, eller hur. Avslutningsvis har redaktionen en liten undran: Varför valde man inte en F 800 GS för stadens brus? / H.H.