Bumsen 1
Verksamhetsinriktning för Svenska BMW MC Klubben
2010-2012 BMW MC Klubben Sverige – Möjligheternas klubb I ”Möjligheternas klubb” skall alla medlemmar, oavsett grund för motorcykelintresse eller vilken motorcykel man har eller drömmer om, finna ett mervärde i att vara medlem i klubben. Alla som äger en BMW-motorcykel skall känna till BMW-klubben och vad man kan vinna genom att vara medlem. För att lyckas med detta vill vi satsa på följande. Vi skall utveckla distriktsverksamheten Det är i distrikten den praktiska verksamheten nära medlemmarna bedrivs – med träffar, utflykter, resor, körteknikövningar, gemenskap och aktiviteter av olika slag. För att utveckla detta är det nödvändigt att locka fler att engagera sig i klubbarbetet. Alla distrikt skall vara bemannade med minst två distriktsombud som leder verksamheten inom respektive distrikt. Målet för distriktsverksamheten skall vara att bygga gemenskap, bjuda på upplevelser och öka säkerhetstänkande och körskicklighet. För att utveckla distriktsverksamheten har en regionindelning med fyra regioner genomförts med god koppling till styrelsen, där utsedda styrelseledamöter ansvarar för var sin region (en är adjungerad till styrelsen). Under 2010 – 2011 kommer regionombuden att lägga ytterligare fokus på att få full besättning i alla distrikt. Även ett ökat samarbete över distriktsgränserna kommer att genomföras, bl.a. genom regionala konferenser. Distrikten skall därmed ges ökade förutsättningar för samarbete och hjälp till varandra. Distriktsombuden skall ges utbildning inom bl.a. ledarskap, och varje år skall en konferens anordnas för samtliga distriktsombud samt minst ett regionmöte per region. BMW MC Klubben Sverige skall erbjuda kvalificerade arrangemang BMW-klubben skall vara en klubb som förknippas med 24 BUMSEN 3 – 2010 resande i vid mening. Vi skall kunna erbjuda våra medlemmar ett antal kortare och längre resor både inom och utanför Sverige varje år. Våra resor skall vara av hög kvalitet och genomföras på ett professionellt sätt. Till säsongen 2010 skall vi ta fram en resesammanställning som publiceras på hemsidan och/eller Bumsen med en bra blandning av olika reseslag som erbjuds samtliga medlemmar på samma villkor. Annonsering av resor genom hemsidan kommer ytterligare att förfinas och en resepolicy skall färdigställas. Klubben skall också ordna flera kortare arrangemang – t ex grusaktiviteter, bankörningar och utbildningsaktiviteter (både praktiska och teoretiska) – som vänder sig till alla medlemmar. Arbetet med klubbens servicebolag kommer tillsvidare parkeras eftersom behov för sådant ej föreligger i dagsläget. Frågan kommer att utvärderas igen om framtida behov anses uppstå. Vi skall ha utbildningsverksamhet, både praktisk och teoretisk, för att medverka till ökad trafiksäkerhet. Vi skall ge en bra och samordnad information till både medlemmar och andra Hemsidan skall fortsätta att utvecklas till ett högklassigt kommunikationsmedel för alla medlemmar. Den skall fortsätta utvecklas till att bli en självklar informationskanal för och mellan medlemmar. En viktig del i hemsidans utveckling är att medlemmarna själva skall kunna bidraga till informationen genom att skriva texter och lägga in bilder. En genomgång av klubbens administrativa system och hemsida kommer göras under 2010 för att om ekonomiskt möjligt/rimligt påbörja en modernisering av klubbens it-system. Det är önskvärt att i en framtid medlemsregistret kopplas till hemsidan så att medlemsanmälningar, adressändringar, anmälningar till aktiviteter, betalningar mm kan ske via hemsidan. Vi skall ha en klubbtidning av hög kvalitet. För många medlemmar är tidningen fortfarande kanske det mest ”handfasta” man använder sitt medlemskap till, och tidningen skall vara så bra att den i sig är värd medlemskapet. Tidningen skall ha sin egen, självklara plats, vid sidan av den växande och alltmer livaktiga hemsidan. Under 2010-2011 skall ett gemensamt redaktionsråd för hemsida och klubbtidning skapas där även styrelsen skall vara representerad. Styrelsens medverkan i redaktionsrådet skall stå i samklang med klubbens stadgar. Syftet med redaktionsrådet är bland annat att klubbens information skall samordnas så att rätt medium används för rätt ändamål. Den under 2010 framtagna informationspolicyn för klubben skall fortsätta att implementeras i styrelsens och distriktens verksamhet. Detta skall ske genom fortsatt utbildning av styrelse och distriktsombud. Marknadsföring och rekrytering är viktiga för vår framtid Klubben skall vara synlig – vi skall vara med på ”alla” större mc-arrangemang, vi skall synas hos handlarna, och vi skall vara så viktiga för BMW Group att vi självklart finns med på deras arrangemang och i utvalda delar av deras försäljningsmaterial. Vi skall ta fram ett bra informationsmaterial om klubben, till återförsäljare, mässor, utställningar mm. Distriktens säsongsprogram skall finnas hos handlarna så att alla som tittar på BMW-motorcyklar också kan se vad klubben erbjuder för aktiviteter. Under mellansäsongen 2010-2011 skall vår värvarfolder uppdateras och nya skall tryckas. Vi skall odla klubbkänsla och vårda våra medlemmar Klubbkänsla skapas genom att vi har bra aktiviteter, där vi har trevligt tillsammans och känner gemenskap med andra medlemmar. Alla som kommer till en aktivitet skall få ett bra mottagande och känna att BMW MC Klubben är en klubb för dem. Oavsett om man är kvinna eller man, förare eller passagerare, ung eller gammal, gillar att sprätta grus, slita knäpuckar, uppleva världen på två hjul eller skruva på gamla bumsar, så skall man känna sig hemma i klubben. Vi kommer att satsa på att BMW MC-Q konceptet skall sprida sig i klubben så att alla regioner kan erbjuda denna del av verksamheten. Årsträff, årsmöte och klubbprylar är viktiga för att skapa klubbkänsla och gemenskap inom klubben. Vi skall arbeta för att mer än 5 % av medlemmarna kommer till årsmötet. Årsträff med årsmöte skall kännas viktiga att besöka. En annonseringsstrategi för större arrangemang skall tas fram under 2010. Vi skall ta fram ett sortiment med klubbprylar till försäljning för att markera tillhörighet till klubben och gemenskap med andra medlemmar. Klubben skall ha en effektiv administration Vi skall så långt möjligt använda webbaserade system för medlemsregister, fakturahantering, anmälningar mm. Utskick i pappersformat skall minimeras, och i den mån de förekommer samordnas. E-post och information på hemsidan skall i allt större utsträckning användas för information till medlemmarna. Modern teknik skall i större utsträckning användas för styrelsemöten. Vi skall vara bästa MC-klubben BMW MC Klubben skall vara så bra, och så attraktiv, att man väljer en BMW-motorcykel också för glädjen att få vara en del av gemenskapen i klubben. Styrelsen