Bumsen 1
G R U S K Ö R N I N G S T I P S I tidigare nummer
skrev jag bland annat om körställning, och fortsätter med det i detta nummer. Blicken är det första som försvinner när man sen börjar bli osäker som offroadåkare, och i trötthetens tecken är det körställningen som blir dålig. Detta jobbar kontinuerligt även erkända tävlingsförare med, så varför inte göra som proffsen? Träna blicken och körställningen! TEXT LARS ARVIDSSON ML 2661231 & FOTO MARTIN FRICK/Touratech Nordic Stående kurva Med hakan över fågelpinnen, höga armbågar och raka ben, rumpan långt bak för en låg profil, kroppen skall endast böjas i höftleden, du använder dig av följande kommandon: • inled gaskontroll redan före svängen, • en lätt motstyrning ger dig rätt nerlägg samtidigt som du • sätter tryck på inre fotpinne för att göra mc:n än mer överstyrd. Då du har raka ben befinner du dig fortfarande över viktcentrum d.v.s. lutar med hojen i kurvan. Din gaskontroll skapar lätt överstyrning (om farten är hög nog) som du balanserar med trycket på fotpinnarna. Här kommer finessen: när du svängt färdigt tar du dig ur överstyrningen utan att släppa av gasen – sådant sätter ju mc:n ur balans. Byt istället tryck på inre fotpinne mot tryck på yttre fotpinne. Det slutar elegant att överstyra och du kan accelerera effektivt ut ur böjen. Funkar inte trycket på yttre fotpinne är förmodligen din körställning för hög och för långt fram på mc:n. Korrigera körställningen, lyft blicken och försök igen! Sittande kurva Om ett hinder dyker upp, kurvan nyper eller du får möte kan det passa med en sittande sväng. Grunderna i en sittande körställning: • hakan över fågelpinnen, • knip knän runt tank och sadel, • höga armbågar och avspända händer, • slappna av i axlarna. 46 BUMSEN 3 – 2010 gaspådrag i procent 100 40 60 80 20 0 tid Här är momenten: Du kommer stående under maximal inbromsning och behöver göra en tvär kursändring. Du hittar din nya kurs, och lägger blicken i den, beredd att utföra följande moment samtidigt: • Stöd ekipaget med ytterarmbågen (höjd till ändläge). • Sätt dig snabbt ner långt fram på sadeln. • Ge stöd med yttre knä mot tanken, tryck yttre fotpinne nedåt (trycket på ytterpinnen ger bättre fäste bak). • Ge stöd med gasen. Innerbenet kan sträckas framåt för att skjuta fram tyngden ytterligare, men får inte sättas ned i underlaget. Detta då en fot i marken minskar trycket mot sadeln. Tyngdpunkten blir förskjuten bakåt uppåt och mc: ns marktryck/fäste minskar. Problemlösning • Vid understyrning är ytterarmbågen för låg. • Vid överstyrning är yttre fotens tryck på fotpinne för lågt. • Allt detta sker med stöd av gaskontroll och blicken! Del 2 procent