Bumsen 1
Gaskontroll Gaskontroll innebär att du inför ett
styrkommando ger lite gas. Detta ingår i att köra aktivt, vikt flyttas från framhjul till bakhjul, gaffeln rätar ut sig och motorcykeln upplevs stabilare. Mycket av trycket på framhjulet försvinner, men detta kompenseras av att massan som skall flyttas för att inleda svängen minskar. Med gaskontroll kan du försäkra dig om att cykeln förblir överstyrd. Är underlaget spårigt eller löst är detta än tydligare, att hojen inte styr i sand är ett problem som ofta är relaterat till gaskontroll. Gaskontroll ger stabilitet och möjlighet att ta nya spår, samt håller således de instinktiva felreaktionerna borta. Lägg an gas en gång per böj, behöver du slå av har du lagt an för hårt. Gå inte på gasen senare – sänk ingångshastigheten istället eller var ännu mjukare i gashanden. Tycker du det är svårt att reglera gasen kan du träna i en högre hastighet på högre växel. Tänk på att du kan överstyra utan att sladda. Gaspådraget skall vara stegrande, så mycket som fullgas kan det knappast bli i en kurva. Spårval/blickstyrning Du hittar din svängpunkt med blicken i god tid, gärna före bromsning, tack vare att du håller blicken högt. Före svängpunkten flyttar du blicken in i kurvan, och kontrollerar ditt tilltänkta spår efter mötande trafik mm. Hittar du nu ett hinder är du i bästa läge: du bromsar ju redan bestämt och kan fortsätta med detta. (Lägg sedan in en sittande sväng om utrymmet tryter). Fortsätt mot svängpunkten, med hjälp av perifera seendet har du koll på underlaget. Då du börjar svänga vet du redan vart du vill. När du kommit i ditt tänkta spår, flyttar du blicken fram så långt du kan överblicka vägen. Praktiska övningar gäller, det finns inga givna spår på grus. Men att ”gå djupt” in i kurvorna d v s bromsa rakt under längre tid till en lägre fart och bättre sikt djupare in i kurvan, sedan svänga tvärt och avnjuta den rakare effektivare accelerationen, är att betrakta som säkrare och på vissa vägar det enda alternativet! ”Även om du fokuserar blicken långt fram så får din hjärna en klar bild av vad som händer i perifera seendet. Titta långt fram, planera körningen och se underlaget i periferin. Du hamnar där du tittar, lås inte blicken på ett hinder” Lär dig att bruka vägen/spåret och anpassa körningen efter rådande förhållanden. Sämre sikt och osäkrare fäste är goda skäl att gå extra djupt/långsamt i böjen. Det är viktigt att ha förståelse för hur man kan bruka ”senare”/längre inbromsningar och tvärare svängar till att öka säkerhetsmarginalerna/ siktsträckan. Fundera på hur tidig svängpunkt styr spåret genom resten av kurvan. Sen svängpunkt ger däremot möjlighet till nästan vilket spår som helst ur kurvan. Detta påverkar sikt och marginaler i stor utsträckning. Tänk på potentiella risksituationer, kurvor som nyper, möten, hinder. ”Blick för det goda” Det finns så mycket att titta på och man hinner knappast se allt tänker du, och har rätt i det! Att aktivt söka möjligheter • Till skillnad från körning på asfalt dyker här hinder upp hela tiden i form av t ex variationer i underlaget, tjälskott, stora stenar mm. • Betänketiden är kort, det gäller att hålla blicken långt fram, leta efter möjligheter/ tänkbara spår. Hinder hinner du inte titta på! • Låt blicken jobba ”hungrigt”/positivt, se möjligheter hela tiden. Målet är att du ska lyfta blicken och aktivt använda den för att planera din körning och se möjligheter snarare än att upptäcka hinder. Även om du fokuserar blicken långt fram så får din hjärna en klar bild av vad som händer i perifera seendet. Titta långt fram, planera körningen och se underlaget i periferin. Du hamnar där du tittar, lås inte blicken på ett hinder. Huvudets vinkel Synen är viktig för balansen. Du styr ditt ekipage med blicken. Huvudet behöver hållas nästan vågrätt för att uppfatta omgivningen korrekt och därigenom hålla balansen. När du lägger ner cykeln i svängen håll huvudet ungefär vågrätt. Avslappnade händer Har du gått ur en sladd och fått små returkast, nästan som vobbel? Detta kan bero på att när bakdäcket får fäste och går i linje med mc:n så flyttas sadeln i sidled. Med spända armar görs då autoBörja på landsvägen där det är lättast. Tänk på detta hela tiden, rätt som det är behärskar du sanden som då blir ett belönande och lättkört underlag – för dig! Detta var allt från mig. Jag hoppas det framgår att det ena hänger samman med det andra och således kan det bli svårt att plocka ut enstaka bitar. Som min tränare en gång sa till mig: ”Kör bra Mc”. Själv säger jag: slarva inte, kör inte över din förmåga, forcera inte och framför allt råka inte in i en olycka! matiskt en motstyrning, ofta så kraftig att det blir en ny sladd. Du spänner armarna än mer när bakdäcket får nytt fäste: ny motstyrning, ny sladd osv. Slappna istället av i axlarna. Låt dem sjunka ned och slappna av i händerna. Dina armbågar skall ändå vara höga. Befinner du dig utanför viktcentrum blir det svårt, då du måste hålla i dig för att inte trilla av. När bakdäcket får fäste och kommer in, låter mc:n själv framhjulet styra i rätt riktning, jobba inte emot. Bestäm dig sen för att själv avsluta sladden och få än mer kontroll över mc:ns beteende. Ju mjukare underlaget är (t ex sand) desto tydligare blir det: håller du hårt i styret kommer det att motstyra konstant tills farten blir hög nog och framhjulet planar ovanpå underlaget. När du sedan minskar farten dyker framhjulet = wobbel. Sammanfattning Ju lösare underlag desto viktigare med lösa händer och svårare att genomföra. Därför ska du nu i vår och under resten av ditt liv träna på att slappna av i händer men också axlar, såväl när du sitter som står och kör. BUMSEN 3 – 2010 47