Bumsen 1
Bumsa i sommar! BUMSEN REDAKTIONEN Chefredaktör o
ch ansvarig utgivare HAGEN HOPP bumsen@bmwklubben.se Redaktörer LARS MALM CLAS ROSENBAUM BRITT-HÉLÉNE JAKOBSSON TOMMY VAN GINHOVEN PATRICK JANSON ANNONS - OCH PRODUKTIONSANSVARIG Material skickas till: Hagen Hopp Grindtorpsvägen 35 183 49 TÄBY 08-758 64 66 070-782 30 33 bumsen@bmwklubben.se UTGIVNING 2010 Nummer 1 - februari Nummer 2 - april Nummer 3 - juni Nummer 4 - oktober Nummer 5 - december MANUS STOPP MATERIAL Nummer 4/10 - vecka 35 TEXTER Levereras i digital form i någon av de vanligaste formaten för ordbehandlingsprogram för Mac eller PC. BILDER Bör vara digitala och i högsta tänkbara upplösning men även traditionella papperskopior, negativ eller diabilder går också bra. Digitalt material återsänds ej. Material som önskas i retur skall medföljas av ett adresserat och frankerat kuvert. TRYCK Denna Bumsen trycks i ca 6.000 exemplar av Edita Västra Aros i Västerås. Tryckeriet är Svanmärkt och Klimatneutralt. TRYCK TRYCK Denna Bumsen trycks i ca 6.000 exemplar av Edita Västra Aros i Västerås. Tryckeriet är Svanmärkt och Klimatneutralt. Denna Bumsen trycks i ca 6.000 exemplar av Edita Västra Aros i Västerås. Tryckeriet är Svanmärkt och Klimatneutralt. Nu är motorcykelsäsongen över hela Sverige i full gång och förhoppningsvis blir den lång och fin, både här och i övriga Europa. Många klubbmedlemmar kommer naturligtvis att styra söderut mot kontinenten men många kommer att föredra våra grannländer. Oavsett vad man beslutar sig för eller till och med stanna hemma och välja kortare turer i närområdet så glöm inte bort att Bumsa, d.v.s. fundera över om just din sväng kan tänkas vara intressant för Bumsens läsare. Allt från det lilla tipset om trevliga fikaställen, träffar, övernattningsmöjligheter, trevliga prylar och tillbehör eller andra intressanta sevärdheter till det stora touringreportaget eller bygget/renoveringen. Fundera över detta i sommar och lägg i så fall litet extra tid på att få till ett par bra bilder. En BMW gör sig oftast trevligare på bild framifrån eller från sidan än bakifrån där man företrädesvis bara ser registreringsskylten och toppboxen. Glöm inte att betraktningsvärdet på en bild höjs om människor finns med. Bäst av allt är naturligtvis trevliga åkbilder. Har du funderat på ett litet större resereportage, kontaka gärna redaktionen innan du påbörjar skrivjobbet. Det kan vara så att vi redan har ett liknande reportage i hyllorna, då får man antingen vänta litet med publiceringen eller hitta på någonting annat. Det brukar dock lösa sig för jämnan. När det gäller touringreportage bör man undvika skrivformen ”dagboksanteckningar” men framför allt skala bort allt före och efter resans egentliga mål. Önskar man t.ex. berätta om Toscana så koncentrerar man berättelsen på detta. Hur man tar sig dit och tillbaka är i regel inte så viktigt, om inte någonting utöver det vanliga inträffar, därför kan det avhandlas med ett par meningar. Detta var litet kort om reseskildringarna, men om medlemstidningen Bumsen skall fortsätta att vara intressant så krävs det mer än enbart resereportage. Vi önskar även fortsätta den nyligen startade serien ”modellsyn”, och där behöver vi få in tips på fina originalmaskiner. I detta nummer skriver en medlem om sin ombyggda R 90/6, och byggen är alltid intressanta. Här skulle vi också bli glada om det damp ner litet bidrag, allt från hela byggen till de där små tipsen om smarta detaljlösningar. Kom ihåg att Bumsen är medlemstidningen för BMW MC-Klubben Sverige och den blir aldrig bättre än vad medlemmarna gör den till! Med andra ord: Bumsa i sommar, men kör också hoj, dock med eftertanke och förstånd. Innan nästa Bumsen så har jag förhoppningsvis Bumsat någonstans i Alperna och på årsmötet. HAGEN HOPP CHEFREDAKTÖR BUMSEN NR 3 – 2010 4 9 BUMSEN PÅ INTERNET Artiklar och fotografier som är avsedda för publicering i Bumsen förutsätts dels kunna lagras digitalt, dels också kunna användas på klubbens hemsida (http://bmwklubben.se) utan särskilt medgivande från upphovsrättsinnehavarna. Upphovsrättens regler respekteras dock alltid. OMSLAGSBILD BMW K1 Foto: BMW press 10 12 14 20 21 26 34 46 48 49 En resa till Alperna Ordförande har ordet Distriksinformation Nya medlemmar Caféracer - ett bygge Balans- och resultaträkning Verksamhetsberättelse Modellsyn – K1 Chile och Argentina Gruskörningstips Brorsans bryderier Sälj & köpmarknaden NÄSTA NUMMER manus stopp vecka 35 - utgivning oktober BUMSEN 3 – 2010 3