Bumsen 1
ord och bild och många distrikt är mycket aktiva
på sin egen del av hemsidan. Reklamen på hemsidan har även under det här året bidragit med intäkter till klubben. Som tidigare ansvarar Bumsens redaktion för annonsförsäljningen även till hemsidan. Klubbmärke BMW Classic presenterade under 2008 en ny BMW CI (Corporate Image) som innehöll riktlinjer för hur officiella BMW-klubbars klubbmärken ska utformas. Arbete med nytt klubbmärke har genomförts och en ny logga finns framtagen sedan årsskiftet 20092010. Efter visst debatterande med BMW Classic om huruvida MC är ett accepterat sätt att skriva på svenska har klubben fått sin föreslagna logga godkänd och kan nu använda den i alla officiella sammanhang. PR och reklam Klubben har i år inte deltagit i MC-mässan ”På två hjul” av den enkla anledningen att mässan blev inställd. Vi har under verksamhetsåret istället erbjudits möjlighet av BMW Sverige att delta aktivt i ett alternativt mässoch provkörningsevent kallat MC-live. Förutom detta har klubben deltagit på ett flertal handlardagar och mindre mässor av regional karaktär. Syftet med klubbens deltagande i mässor är bl. a. att informera om klubbens omfattande verksamhet, med allt från bankörning och grusäventyr till touring inom och utom Sverige. Klubbens representanter har fått många möjligheter att träffa befintliga och presumtiva nya medlemmar och andra intresserade. PR och mässarbetet har varit både proffsigt och lockade många att stanna och växla några ord med personalen vid de olika evenemangen. Fyra stycken snygga och innehållsrika roll-ups har tagits fram och finns tillgängliga för framtida rekryteringsarbete. Utvecklingsplan – Verksamhetsplan 2010 - 2011 Under året har styrelsen arbetat i enlighet med klubbens verksamhetsplan för 2010 – 2011 som fastställdes vid årsmötet 2009. Arbete fortskrider på de flesta punkter väl eller bättre än planen. Under året har en del justeringar gjorts och specifikt berör detta startandet av ett Servicebolag som har befunnits vara onödigt för klubbens nuvarande behov. Styrelsen kommer att föreslå att punkten parkeras tills behov finns i framtida verksamhet. Arbetet med rekrytering av nya medlemmar har varit av blandad framgång och sittande styrelse 22 BUMSEN 3 – 2010 föreslår ett förnyat arbete för att förfina målsättningarna inför framtiden. Arbetet är väl förankrat inom klubben genom det digra förankringsarbete föregående styrelse gjorde av utvecklingsplanen 2010 – 2014 som ligger till grund för verksamhetsinriktningen. De justeringar som har gjorts under året har stämts av vid DOkonferenser. Distrikten Den viktigaste delen av klubbens verksamhet sker i distrikten. Landet är uppdelat i 14 distrikt, där varje distrikt har (bör ha) minst två distriktsombud. Flera av klubbens distrikt är små och har begränsade möjligheter att kunna erbjuda distriktets medlemmar det som en medlem i klubben kan förväntas bli erbjuden i form av olika klubbaktiviteter. Av den anledningen infördes en regionsindelning under verksamhetsåret och numer har vi organiserat distrikten i följande regioner, Nord, Ost, Väst och Syd. Utgångspunkten för regionsindelningen var också att distrikten genom regionsombudet representation i styrelsen på så vis skulle få en förbättrad relation med klubbstyrelsen. Endast region Väst har saknat styrelserepresentant och därför har Yngve Berg adjungerats till styrelsen. Erfarenheterna av regionsindelningen är till övervägande del positiva även om bl. a. vakanser på vissa DO poster har medfört att verksamheten i dessa distrikt gått på sparlåga eller varit mer eller mindre vilande. Distriktsombud Under året har Matz Zingmark (D2), Nikodemus Blomqvist (D3), Tommy Kruse (D6), Lasse Johnsson och Jörgen Öryd, båda i (D5), Lennart Jansson (D10) samtliga slutat. Styrelsen tackar varmt för deras värdefulla insatser. Följande nya DO tillkom under året – Rolf Johansson (D1), Kjell Olof Persson (D2), Håkan Hamrin (D3), Kerstin och Yngve Berg (D6), Joachim Brannäs (D7), Ingvar Jonsson (D9), Charlie Bruun (D14) samt Sven Nilsson (D15). Styrelsen hälsar er alla mycket varmt välkomna i gänget. Distrikt 4 och 5 är för närvarande utan distriktsombud, liksom Gotland. Distriktsaktiviteter Distriktsombuden svarar med hjälp av andra aktiva medlemmar för planering och genomförande av verksamheten i respektive distrikt. Distriktens program presenteras på hemsidan och har också publicerats i Bumsen. Med god information kan många medlemmar delta i klubbens aktiviteter. Flera distrikt har under säsongen haft stående kvällskörningar med ett stort antal deltagare, liksom kör-övningar på go-kartbana och återkommande grusaktiviteter. Veckoslutsturer, dagsturer och kvällsturer har också stått på programmen. Distrikten har även under icke-körsäsong genomfört olika typer av träffar som varit populära och stärkt klubbkänslan. Distriktsverksamheten har hållit en hög standard med stor variation. Säkerhetsarbetet Ett trafiksäkerhetsarbete inom Svenska BMW MC-klubben påbörjades vid årsträffen 2009 i Gullvik och benämndes Se och Synas. BMW:s motorcyklar förknippas ofta med en hög grad av säkerhetstänkande! BMW-klubben har redan idag en väl utvecklad säkerhetskultur, men denna måste hela tiden utvecklas för att sikta på målet; Nollvision! En säker MC-förare behöver både goda körkunskaper och, minst lika viktigt, förmågan att ”läsa” och förutse trafiksituationer samt vidta lämpliga åtgärder. Benämningen Se och Synas är samlingsnamnet för projektet, där Se innebär, att man lär sig förstå blickens betydelse vid mckörning, Att synas. Vi ska inom projektets ramar påvisa, hur viktigt det är, att är att du syns för andra trafikanter. Resurser Projektgruppen består av Olle Ahlsén (sammankallande), Anders Borgvall, Bror Gårdelöf, Pär Johansson, Jan Zetterlund och Matz Zingmark. Projektgruppens har genomfört följande delprojekt. • Bildspel att användas i studiecirklar och på klubbmöten, DVD finns distribuerade till Regionombuden. • Varselväst, som syns både framifrån och bakifrån när man sitter på mc. Ett mycket omdebatterat och diskuterat ämne med många synpunkter och kommentarer då vi la ut vårt förslag på nätet. Förslag till distributionskedja finns framtagen av projektgruppen och förhoppningen är att leveranser kan komma igång till årsträffen. Många fler delprojekt är på gång och kommer att pågå fortlöpande. Touring, resor och andra arrangemang Alla klubbarrangemang har arrangerats av distrikten. Genom framförallt hemsidan sprids information om arrangemangen till många medlemmar, och det Träffar Årsträffen med årsmötet 2009 ägde rum i Örnsköldsvik/Gullvik tredje helgen i augusti, med surströmmingsparty, utflykter, båtturer (och en livs levande havsörn) samt försäljning av diverse prylar. Ett stort tack till Janne Zetterlund et al för ett strålande fint arrangemang! Tack Styrelsen vill avslutningsvis framföra ett stort och varmt tack till alla dem som gjort verksamhetsåret 2009 - 2010 till en stor framgång för klubben. Stort tack riktas också till BMW Sverige AB och dess återförsäljare, och till samtliga sponsorer och annonsörer. 2010-05-23 Magnus Brobeck Georg Müller Rolf Widgren, Kenneth Långström Hans Sundvall Lennart Andersson Olle Ahlsén Matz Zingmark finns goda möjligheter att delta i arrangemang som anordnas av andra distrikt än ens eget. Bolagsbildning Styrelsen beslutade under föregående verksamhetsår att bilda ett av klubben helägt servicebolag, som bl.a. skall ta hand om klubbens reseverksamhet. Beslutet har inte verkställts eftersom att behov för bolaget ej har funnits. Huruvida bolaget kommer att bildas kommer att utredas vid senare tillfälle och ärendet är tillsvidare vilande. Branschkontakter Samarbetet med BMW Sverige AB har under året varit utmärkt. Klubben har bl.a. varit BMW behjälpliga vid ”årets höjdpunkt” Mc-live, som ersatte mässan på Två Hjul, där klubben var inbjuden att deltaga och hjälpa till i BMW:s tält och provkörningsmonter. Vidare har klubben deltagit vid handlardagar och lokala mässor runt om i landet. BMW har sponsrat klubben genom både annonsering i Bumsen, ersättning för medverkan vid Mc-live och med fina lotterivinster vid årsträffen. Vidare har samarbetet med Touratech förstärkts och klubben är inbjuden att delta i arrangemangen runt Adventure days som Touratech samarrangerar med BMW. Klubben har också startat en försäkringsgrupp som bland annat har haft en dialog om försäkringsutformning med If.