Bumsen 1
Motor: 4-cyl, 4 takt, vätskekyld radmotor med dub
bla överliggande kamaxlar (DOHC), 4 vent/cyl. Cylindervolym: 987 cc (borr & slag 67x70 mm) Effekt: 74 kW / 100 hk 8 000 rpm. Vridmoment: 100 Nm / 6 750 rpm. Insprutning: Bosch Motronic Tändsystem: Motronic digitalsystem, sammanbyggt med bränsleinsprutningen. Elsystem: 12V - 25 Ah batteri. Transmission: 5-växlad låda, enkelskivig torrlamellkoppling, kardandrift. Fjädring: Fram telsskop med 41,7 mm innerben, bak enarmad Paralever. Däckdimension: Fram 120/70-VR17, bak 160/60-VR18 på gjutna lättmetallfälgar. Bromsar: Fram dubbla 305 mm flytande skivor med fyrkolvsok, bak 285 mm skiva. Hjulbas: 1 560 mm. Sitthöjd: 780 mm. Tank: 22 liter. Vikt: ca 234 torr. Pris 1989: 94.900 kr. Generalagent 1989: AB Arne Rindar, Södertälje. Bilden nedan visar K1:an i sitt rätta element, fartfria tyska Autobahn. Instrumentering och reglage hör förmodligen till de bästa som någonsin gjorts till en motorcykel vad gäller avläsbarhet och funktion. Allt var stort och tydligt men inte klumpigt. BUMSEN 3 – 2010 27 har landat!