Bumsen 1
Återköpet blev caféracer TEXT LENNART ”LUCKE” ÅKE
SSON ML 2650326 FOTO FREDRIK / REKLAMBLADET I GLASRIKET 1976 köpte jag min R 90/6, den fanns sedan i min ägo till 1982. Redan då byggdes den om med cliponstyre, andra skärmar och ny lack enligt den tidens ideal för en caféracer. Originalets 60 hästar motsvarade inte riktigt bilden av en racer så motorn skickades till Åke Johnsson för trimning. Tiden går, man blir äldre och stelare så 1982 var det inte längre lika roligt med clipon, trimmad motor och hakan i tanken utan jag bytte bort den mot en ny bekväm R 100. Våren 2005 fick jag för mig att skicka ett sms till Vägverket för att kolla var min gamla R 90 då fanns. Rullade den fortfarande eller hade den blivit skrot i någon kurva? Det visade sig att den var kvar i livet och dessutom endast 5-6 mil från Klavreström där jag bor. Jag ringde ägaren och han sade att jag var välkommen att hälsa på min gamle vän. Den hade då varit avställd sedan 1999, då ett ras i växellådan satte stopp för fler mil på mätaren. Gick det att köpa den? Jodå, den var till salu, men det dröjde ända till september 2006 innan det blev affär och priset sattes till 10 000 kr. Första vintern bestod huvudsakligen av nedplockning och med hjälp av Ove Hedlund inköptes även en utbytesväxellåda från Tyskland. Två vintrar senare och med mycket eget arbete samt hjälp från många kompisar blev resultatet det ni ser på bilderna här bredvid. Med tanke på den mängd Autosol som använts vid poleringen kunde en viss sponsring från nämnda företag ha varit på sin plats. Några fakta: Motorn är på 1 000cc med smidda kolvar, portade toppar, större ventiler och lättat svänghjul. Kamaxel, förgasare och tank kommer från R 90 S och bakända har suttit på en Laverda, men är troligen hemmagjord från början. Triumph Trident bidrog med framlykta och Kröber med elektronisk varvräknare. Fotpinnar, clipon och lyktfästen är från Raask, avgasrör från Åke Johnsson men ljuddämparen är egentligen till en bil. Hela elsystemet är omgjort med ett elektroniskt tändsystem från Boyer Bransden. Ekrar, oljepluggar, hjulaxlar, motoraxlar samt nästan alla bultar, muttrar och skruvar är i rostfritt. Ramen är dessutom pulverlackad. I juni förra året besiktigades den utan några anmärkningar, jag har kört litet över hundra mil med den sedan dess utan några problem, mycket tack vare att jag inte behövt stanna snabbt och oplanerat. Bromsarna är nämligen under all kritik. De är av typen OABS, d.v.s. ”ofrivilligt absolut låsningsfria”, men detta är tänkt att åtgärdas under nästa del av projektet. Kanske då tillsammans med en gaffel och bromsar från en K 100 om någon vänlig själ har ett lämpligt objekt liggandes. Alltid full ersättning de första två åren! Snart är det dags för många att ge sig iväg på sommarens mc-resa. Det är då viktigt att vara förberedd ifall något skulle inträffa. Förutom grönt kort behöver man ta med sig registreringsbeviset (rätt del) i oskadat skick. I vissa länder kommer man inte in utan denna handling. Det gröna kortet är en översättning av försäkringsbrevet och visar att du har en gällande försäkring. Listan på ”Gröna kort”-länder förändras hela tiden så förvissa dig om att landet du skall besöka omfattas. Det gör du lättast genom att gå in på www.if.se. Är inte landet medtaget på listan får man lösa en försäkring vid gränsen. Oftast endast trafikförsäkring. Bra telefonnummer att ta med sig Behöver du komma i kontakt med If när det gäller bärgnings- och räddningsskada skall du ringa 0771-44 10 44 när du befinner dig i Sverige. Nytt för i år är att bärgningsförsäkringen även gäller vid bensinstopp. Är du utomlands ringer du +46 8 792 73 33. Då hamnar du per automatik hos SOS i Köpenhamn och får tala med svenskspråkig personal. If har eget telefonnummer och egen personal på plats. Lägg in detta telefonnummer som kortnummer i din mobiltelefon. Vilken ersättning får jag för min förstörda hjälm? Jag har fått frågan om vilken ersättning man får för förstört mc-ställ eller hjälm i samband med skada. Här har If generösa villkor. Under de första 2 åren får man alltid full ersättning, men på viss utrustning även längre tid. På t.ex. glasfiberhjälm lämnas full ersättning i 5 år och därefter minskar den med 20 % per år. För mc-ställ lämnar If full ersättning de första 2 åren och därefter nedsättning med 10 % per år. En fullständig ersättningstabell finns i villkoret. Behåll stället på ... Tidigare år har jag tyvärr sett lättklädda mc-förare framföra sina motorcyklar när det blivit soligt och varmt. Här vill jag dock ge alla BMW-förare en eloge då jag aldrig sett en BMW-förare i jeans och t-shirt. Jag hoppas denna trend fortsätter och att vi tillsammans kan hålla personskadorna nere. Låt oss tillsammans se till att vi får en bra och olycksfri mc-sommar. Hälsningar Thomas Selldén Medlem 2652195 ... och försäkringsansvarig för BMW Märkesförsäkring BUMSEN 3 – 2010 15