LFV Årsredovisning 2020 1
L F V 2020 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE FL Y GÅR
ET KRAFTIG MINSKNING AV FLYGTRAFIKEN Flygtrafiken minskade kraftigt till följd av coronapandemin och från mitten av mars var flygtrafiken mycket begränsad. Antalet flygplansrörelser i svenskt luftrum minskade under 2020 med 57 procent och uppgick till knappt 332 000. TRAFIKSLAGSFÖRDELNING (%) 19 51 30 Inrikes Utrikes Överflygande Den överflygande trafiken, utan start eller landning i Sverige, utgör den största delen av totala trafikvolymen och minskade kraftigt till följd av pandemin med -57,1 procent jämfört med 2019 års trafik. Utrikestrafiken minskade med 63,9 procent och inrikestrafiken med 50,9 procent under 2020. Året började med relativt små minskningar under årets första två månader, vilket var i linje med utvecklingen under slutet av 2019 och enligt förväntan. Från mitten av mars började pandemin drabba Europa vilket fick omedelbara konsekvenser för den europeiska flygtrafiken. Gränser stängdes och flygtrafiken avtog kraftigt. Flygtrafikvolymerna var som lägst i april då nivån var drygt 15 procent av 2019. Därefter har trafiken återhämtat sig något och har under andra halvåret legat på en nivå av ungefär 35 procent jämfört med 2019. Likaså har antal service units minskat kraftigt, 56,1 procent. Service units är en enhet som utgörs av en kombination av antal flygningar, luftfartygets vikt och flugen sträcka. Service units är underlag för undervägsavgifterna, den avgift som betalas av flygbolagen som trafikerar luftrummet. Även andra flygtrafiktjänstaktörer, myndigheter och svenska flygplatser finansieras via undervägsavgifterna. Sverige finansierar i högre grad än andra länder även lokala flygtrafiktjänster genom undervägsavgiften. FLYGTRAFIKENS UTVECKLING Flygbranschen har drabbats hårt av pandemin och står inför stora utmaningar. Det är inte osannolikt att pandemin efterföljs av en lågkonjunktur och lägre efterfrågan på flyg, inte minst hos affärsresenärer som vant sig vid andra mötesformer, och att flygbolag går i konkurs eller omstruktureras vilket kan öka osäkerheten kring utvecklingen ytterligare. Dessutom finns fortsatt frågan om flyget och miljön som är en viktig faktor för utvecklingen. Det finns en samsyn bland bedömare om att krisen kommer att vara djup och utdragen. Däremot skiljer sig bedömningarna om hur snabbt flygtrafiken kommer att återhämta sig, upp till vilka nivåer och frågan är om det kommer att vara lika mycket flygtrafik i framtiden. LÅNGSIKTIG TREND Den långsiktiga trenden i Europa är att trafiken på korta flygsträckor minskar i takt med utbyggnad av höghastighetståg. Samtidigt påverkar tillväxten i Asien utvecklingen av antalet överflygare i framförallt Östeuropa positivt. Även Sverige har under de senaste årtiondena påverkats av denna utveckling då en betydande del av Asientrafiken berör den sydöstra delen av svenskt luftrum. 10 Det finns mycket som talar för en fortsatt stark ekonomisk utveckling i Asien som påverkar utvecklingen av den överflygande trafiken. Flygbolagen planerar för kortaste rutt och lägsta bränsleförbrukning. LFV erbjuder flygbolagen raka och effektiva flygvägar över Sverige. Det, tillsammans med en under normala förhållanden trängsel i det europeiska luftrummet och en generell ökning av flygtrafiken globalt, talar för att detta är en utveckling som kommer att fortsätta. Det sker också ett utbyte av flygplansflottor i många flygbolag, mot färre, större och mer bränslesnåla flygplan. Detta ger samma passagerarkapacitet med färre flygplan vilket i sin tur kan innebära fler flygresor men färre avgångar.