LFV Årsredovisning 2020 1
L F V 2020 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE VERK S A
MHET S OMRÅDEN VERKSAMHETSOMRÅDE TOTALFÖRSVAR OCH ROBUST FLYGTRAFIKTJÄNST Enligt sin instruktion ska LFV tillhandahålla flygtrafiktjänst för civil och militär luftfart. Den uppgiften har LFV i alla beredskapsskeden, även i krig. TOTALFÖRSVAR LFV omfattas av lagen om totalförsvar och höjd beredskap (1992:1403) och är en särskilt utpekad bevakningsansvarig myndighet enligt krisberedskapsförordningen (2015:1052). Utifrån befintliga styrningar har LFV tagit fram kortPandemin påverkade LFVs arbete med beredskapsplanering och krishantering. och långsiktiga mål för myndighetens totalförsvarsarbete. Inom LFV finns ett antal beredskapsplanerare som funktionsleds av LFVs totalförsvarssamordnare för att stärka totalförsvarsförmågan och att stärka förmågan att leverera flygtrafiktjänst i alla beredskapsskeden, även i krig. LFV har tilldelats medel till civilt försvar för att förstärka totalförsvaret. Dessa har framför allt använts för utbildning och information av medarbetare, inventering och analys, metodutveckling, anskaffning av utrustning, övningar och andra förbättringsåtgärder. Under året har LFV arbetat med att vidareutveckla förmågan att verka från alternativ och/eller skyddad ledningsplats (myndighetsledning) och att ta fram en plan för säker kommunikation (sambandsplan). Planering har påbörjats för att utveckla de för LFV nya funktionerna underrättelse och logistik. LFV har sedan 2018 krigsplacerat den personal som behövs för att verksamheten ska fungera vid höjd beredskap. Arbetet med att vidareutveckla krigsorganisationen pågår. ROBUST FLYGTRAFIKTJÄNST Sedan 2018 har LFV dessutom tilldelats anslag för att säkra LFVs förmåga att leverera flygtrafiktjänst oberoende av beredskapsnivå. Numera under anslagsposten Infrastruktur för flygtrafiktjänst. Som en följd av detta startade LFV programmet Robust Flygtrafiktjänst (RF) med målet att balansera LFVs övergripande uppdrag att leverera säker, effektiv och miljöanpassad flygtrafiktjänst med de totalförsvarsrelaterade kraven som ställs på LFV. Initialt bestod arbetet till stor del av genomförande av behovs- och förmågeanalyser samt investeringar i infrastruktur inom radar- och radioområdet. Ett antal projekt pågår vilka, tillsammans med de lokala insatserna, kompletteras med kompetenshöjande åtgärder för hela LFVs organisation. Under 2020 har programmet Robust Flygtrafiktjänst genomfört ett antal förändringar i framförallt styrning och programledning, för att förtydliga ansvarsförhållanden och öka samverkan med linjeverksamheten. Översyn av programdirektiv samt kartläggning av pågående verksamhet har skett. Målet med programmet är att 22 långsiktigt säkerställa förmågan att i alla beredskapsskeden leverera en robust flygtrafiktjänst. LFV samverkar i hög grad med transportmyndigheterna och branschaktörer när det gäller beredskapsplanering. Gemensamma forum och aktiviteter har i samband med coronapandemin övergått till möten på distans. Forumet TP SAMS (Transportsektorns samverkan inför samhällsstörningar) har genomförts regelbundet varje vecka med rapportering av konsekvenser och status på grund av pandemins effekter, samtidigt som den löpande, långsiktiga samverkan har fortgått. Transportmyndigheterna har tagit fram en gemensam programplan som underlag till MSB för fortsatt utveckling av Sveriges beredskapsplanering. Samverkan har skett med Försvarsmakten, flygplatser, länsstyrelser och kommuner. En grundläggande gemensam förståelse och medvetenhet om totalförsvarets krav är en framgångsfaktor för LFV och för hela Sverige. År 2020 präglades av coronapandemins effekter vilket även påverkade LFVs arbete med beredskapsplanering och krishantering där en del aktiviteter, främst övningar, flyttats fram i tiden. I mars 2020 satte LFV upp en stab för att stödja koncernledningens arbete med pandemin. Staben arbetade under delvis nyetablerade organisationsformer, vilka har utvecklats efterhand och givit värdefulla erfarenheter när det gäller krisorganisation och krishantering. Stabsarbetet har skett i nära samarbete med övriga transportmyndigheter och LFV har regelbundet rapporterat lägesbild till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och Trafikverket. SÄKERHETSSKYDD Det säkerhetspolitiska läget ställer fortsatt höga krav på LFVs verksamhet när det gäller säkerhetsskydd. Under 2020 har ett flertal förbättringar skett inom säkerhetsskyddsområdets alla delar; personalsäkerhet, fysisk säkerhet och informationssäkerhet. LFV bedömer att kraven fortsatt kommer att öka varför utveckling och förbättringar är nödvändiga under flera år framöver. Nya anvisningar och föreskrifter på it-säkerhetsområdet började gälla under senare delen av 2020 och dessa kommer snarast behöva omsättas i LFVs verksamhet. Ett fungerande säkerhetsskyddsarbete förutsätter en hög medvetenhet hos medarbetarna. Insatser för ökad medvetenhet och ökad spetskunskap är en förutsättning för att LFVs säkerhetsskyddarbete fortsatt ska utvecklas. Under året påbörjades omfattande utbildningsinsatser och ett säkerhetsforum bildades med syfte att sprida erfarenheter och höja kunskapsnivån inom myndigheten.