LFV Årsredovisning 2020 1
INVE S TERINGAR L F V 2020 INVESTERINGAR Utfall 2
017 Anskaffning och utveckling av nya investeringar ATM-utrustning Radarutrustning Kommunikationsutrustning Radioutrustning Byggnader It Kommersiella investeringar Övrigt Summa utgifter för anskaffning och utveckling Varav investeringar i anläggningstillgångar Finansiering Egna medel Summa finansiering av anskaffning och utveckling Vidmakthållande av befintliga investeringar ATM-utrustning Radarutrustning Kommunikationsutrustning Radioutrustning Byggnader It Kommersiella investeringar Övrigt Summa utgifter för vidmakthållande Varav investeringar i anläggningstillgångar Finansiering Egna medel Summa finansiering av vidmakthållande * Exklusive förvärv av dotterbolag 193 mkr. LFV genomför fortlöpande uppgraderingar av såväl tekniska system och infrastruktur som arbetsmetodik. Under året har utvecklings- och ersättningsinvesteringar skett för att möta ställda krav på funktionalitet, flygsäkerhet, kapacitet och regularitet samt kostnadseffektivitet. Även omfattande investeringar i infrastruktur för en robust flygtrafiktjänst har genomförts. Investeringsprojekten har under året påverkats av coronapandemin där flertalet projekt försenats med anledning av de restriktioner som rått gällande resor och besöksförbud, och även förseningar från leverantörer. Sedan mars 2020 har LFV jobbat intensivt med att anpassa verksamheten till de särskilda förutsättningarna som pandemin inneburit. Vissa förseningar och omprioriteringar har skett vilket även påverkar investeringsplanen under kommande år. LFV har under 62 21 35 – 3 3 29 – 153 153 153 153 5 28 30 10 1 – – – 73 73 73 73 Utfall 2018 112 38 12 2 101 0 – – 264 264 264 264 7 27 22 3 – 1 – – 59 59 59 59 Utfall 2019 173 122 4 124 – 6 – 2 430 430 430 430 6 24 29 2 6 – – 1 68 68 68 68 Plan 2020 163 114 45 190 – – – 22 534 534 534 534 17 10 18 18 2 – – 1 65 65 65 65 Utfall 2020* 195 63 28 205 16 19 2 1 529* 529 529 529 3 11 13 1 2 – – – 28 28 28 28 senaste åren genomfört stora investeringar i radarkommunikation i form av modernisering av befintliga radarstationer men även i nya stationer som ett resultat av ökade krav på övervakning i luftrummet, systemomsättning och krav genom nya europeiska regelverk. Investeringarna i de nya primärradarstationerna och modernisering av de befintliga stationerna kommer att färdigställas under 2021. Investeringar inom radarkommunikation sker kontinuerligt och fortsätter under kommande år med fokus på ökad robusthet. LFV har under flera år utvecklat och investerat i infrastruktur för flygtrafikledning på distans, så kallade Remote Tower Services (RTS) för att möta kunders och marknadens efterfrågan. Under 2020 har investeringar skett i tekniska lösningar för RTS för fyra av Swedavias flygplatser, som ska bedrivas från kontrollcentralen för flygtrafikledning på distans (RTC) i Stockholm. Driftsättning av den första av fyra flygplatser ska ske under 2021. LFV har under året även gjort investeringar inom kommunikations-, radio och transmissionssystemDet finns ett löpande behov av investeringar- inom detta område eftersom system åldras och för att bibehålla säkerhet, kapacitet och tillgänglighet. Investeringar inom detta område kommer enligt plan fortgå under kommande år för utbyte av äldre system och med fokus på robusthet samt fysisk och logisk it-säkerhet. Andra större investeringar under året har varit inom området ATM-utrustning däribland i COOPANS, kontinuitet och L-CAPS. Årets investeringar i COOPANS ligger på samma nivå som föregående år och innefattar löpande uppdateringar och funktionsförbättringar i flygtrafikledningssystemet TopSky. Investeringar i L-CAPS, en lösning för aeronautisk information (AIS), är drivet av en EU-förordning som syftar till att modernisera AIS-tjänster. Implementeringen är planerad att färdigställas under 2021. LFVs investering för en kontinuitetslösning innebär att möjliggöra att trafikledning kan bedrivas från den andra kontrollcentralen i händelse av bortfall för den ena. Funktionalitet för stegvis ökande kontinuitetsförmåga börjar under 2021. LFV genomför löpande prioriteringar och anpassar investeringsplanen i förhållande till omvärldsförändringar, regelkrav och verksamhetsbehov. Utfallet för 2020 är något högre än 2019, men lägre än planen för 2020, vilket utöver viss omprioritering i huvudsak på grund av förseningar och förskjutningar i genomförande som delvis beror på coronapandemin. Restriktioner i form av reseförbud och besöksförbud försvårade och i vissa fall omöjliggjorde tillgång till de operativa anläggningarna. LFV har också haft resursbrist inom vissa kompetensområden. Till följd av nya regleringar, ökade krav på kapacitet, ökade samhällskrav samt ökad robusthet i flygtrafiktjänsten i alla beredskapslägen har investeringstakten successivt höjts de senaste åren. Det har inneburit utmaningen i frågan om att ha tillräckligt med personella resurser för att klara den högre investeringstakten. Under de närmast kommande åren väntas investeringarna ligga på en motsvarande nivå som för 2020 med fortsatta investeringar i huvudsak i ATM-, radaroch radio-och kommunikationsutrustning. 53