LFV Årsredovisning 2020 1
L F V 2020 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE VERK S A
MHET S OMRÅDEN VERKSAMHETSOMRÅDE FORSKNING OCH INNOVATION LFVs forskning har fokus på säkerhet, kapacitet, hållbarhet och kostnadseffektivitet, där digitalisering och automation är viktiga möjliggörare. LFVs forskning har Trafikverket, VINNOVA och EU som huvudfinansiärer. Samverkan mellan myndighet, akademi och industri är viktig för att skapa största möjliga effekt av forskningen. LFV driver sedan långt tillbaka ett brett arbete inom forskning och innovation för att skapa smarta lösningar för morgondagens flyg. Forskningsaktiviteter pågår i samverkan med nationella och internationella partners. LFV är fortsatt drivande i det europeiska forskningsprogrammet för flygtrafikledning, SESAR. LFV driver också flera nationella forskningsprojekt i samverkan med branschens aktörer, akademin samt industrin. Samverkan mellan myndighet, akademi och industri är viktig för att skapa största möjliga effekt av forskningen. Forskningen har fortsatt fokus på säkerhet, kapacitet, DITA DITA är en digital medarbetare som har utvecklats i syfte att öka automationen inom flygledning. hållbarhet och kostnadseffektivitet, där digitalisering och automation är viktiga möjliggörare. LFV fortsätter också satsningen på forsknings- och demonstrationsarenan vid Örnsköldsvik Airport, LARC (LFV Aviation Research Center). Den forskning som LFV utför och koordinerar är externt finansierad, där Trafikverket, VINNOVA och EU är huvudfinansiärer. Nedan beskrivs några av de forskningsprojekt och initiativ som LFV drivit under året. ADVANCED AUTOPLANNER Projektet har tagit fram en modell som baseras på moderna AI-tekniker för automatiserad flygtrafikledning i svenskt luftrum. Projektet är ett samarbete mellan LFV och IBM, där IBM har bidragit med kunskap inom områdena artificiell intelligens och automation, LFV med kunskap inom flygtrafikledning och simulering. En modell har tagits fram och utvärderats av flygledare i LFVs forskningssimulator under 2020. Planering pågår nu för ett fortsättningsprojekt där prototypen kommer att vidareutvecklas för att omhänderta mer av de komplexa förutsättningar som finns för flygledare. Prototypen är bland annat tänkt att utvecklas för att kunna hantera sjunkande/stigande trafik och olika vindförhållanden. Den kommer också att utvecklas för att kunna fungera rådgivande till en flygledare, med förslag på lösningar som presenteras i ett användargränssnitt tillsammans med tänkt tid för utförande. Automation förväntas generera effektivisering i arbetssätt och minskat resursbehov. BESLUTSSTÖD KURVADE INFLYGNINGAR LFV och GEISTT AB genomför under 2019–2022 projektet Beslutsstöd Kurvad Inflygning (BKI) som en del i IRIS-programmet (Icke-Raka Inflygningar Stockholm Arlanda). GEISTT är specialister på systemutveckling där det ställs höga krav på interaktionen mellan människa och maskin. Projektet tar fram en avancerad prototyp för ett beslutsstöd som stöder flygledarnas beslutsfat26 tande när flera samtidiga kurvade inflygningar används. Beslutsstödet beräknar komplexiteten i luftrummet för flera olika tidsfönster och använder detta som ett underlag för att visa effekten av flygledarens olika beslut och föreslå kontrollåtgärder som kan optimera situationen. Erfarna flygledare deltar aktivt i utvecklingen och under 2021 kommer de första användartesterna att påbörjas. Projektet är direkt riktat mot Arlandas miljötillstånd och bidrar till att ytterligare öka användandet av kurvade inflygningar då avsevärda miljövinster i fråga om bränslebesparing, tidsvinster och bullerreduktion noterats när dessa inflygningar används. DITA (DIGITAL ATCO ASSISTANT) Digital ATCO Assistant (DITA) är en digital medarbetare som ska öka automationen inom flygledning. DITA detekterar flygplan, fordon, kvalitetssäkrar information, kan föreslå prioriteringar och hjälper därmed operatören att leverera tjänster till luftrumsbrukare enligt förväntan. Inom Automationsprogrammet II tar LFV och Linköpings universitet gemensamt fram konceptet DITA under 2020–2021 för samtidig flygtrafikledning på distans vid flera flygplatser. DITA inkluderar både gränssnittet människa-automation och AI-teknik för flygledning. Ett mål i projektet är att designa ett stöd för flygledare för att kunna avgöra när det är lämpligt att delegera uppgifter till en digital assistent. SESAR 18-53 Projektet innebär utveckling av konceptet ”Conflict Detection and Resolution” (CD/R) och handlar om en vidareutveckling av dagens MTCD (Medium Term Conflict Detection). Verktyget kommer även att komma med förslag på hur konflikter kan lösas. Fokus ligger på förslag i olika operativa situationer med hänsyn taget till de begränsningar som finns inbyggda i samarbetsföreskrifter, luftrumsbegränsningar och flygplanens tekniska förutsättningar. Projektet genomförs som en del av ett SESAR-projekt där LFV är en partner i COOPANSkonsortiet tillsammans med COOPANS-medlemmarna och Thales. Genom SESAR-aktiviteten kommer CD/R att utvecklas i riktning mot att bättre anpassas mot LFVs kravbild och därmed öka sannolikheten och potentialen att bli en kandidat i en eventuellt kommande nästa generation av flygtrafikledningssystemet TopSky. Utveckling pågår nu för att förfina konceptet så att det möter operativa krav, blir kapacitetshöjande och ökar automationen.