LFV Årsredovisning 2020 1
F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE UPPDRA G OCH S TYRM
ODELL L F V 2020 REGELVERKEN SOM STYR LFV LFV navigerar fram genom ett stort antal komplexa regelverk, där såväl internationella bestämmelser och konventioner som nationella regler, styr och reglerar den verksamhet som bedrivs. LFV SOM MYNDIGHET LFV är ett av tre statliga affärsverk. Affärsverken är liksom förvaltningsmyndigheterna en del av staten och styrs genom ett antal undantag från och tillägg till det regelverk som gäller för förvaltningsmyndigheter generellt. Affärsverken utmärker sig framförallt av att de bedriver affärsverksamhet och har en större ekonomisk självständighet än förvaltningsmyndigheterna. LFV får till skillnad från andra statliga myndigheter, efter regeringens godkännande, bilda bolag. LFV har att följa såväl nationella upphandlingsregler som EU:s regelverk kring konkurrens och statsstöd. LFV – LEVERANTÖR AV FLYGTRAFIKTJÄNST Flygsäkerheten är av central betydelse för LFVs verksamhet. Flygtrafik är till sin natur inte bunden av nationsgränser utan rör sig utan fysiska hinder mellan nationer och kontinenter. Dock finns nationsgränser även i luftrummet ovanför landgränserna. För att underlätta för lufttrafiken skapades tidigt en global samordning och styrning av flygtrafiktjänsterna. Sverige ratificerade år 1946 Chicagokonventionen som utgör grunden för ICAO (International Civil Aviation Organization). De länder som undertecknar konventionen blir medlemmar i ICAO. Chicagokonventionen reglerar medlemsstaternas rättigheter och skyldigheter, regler för införande av internationella standardbestämmelser och rekommendationer av teknisk och flygoperativ natur. ICAO fastställer normer och rekommendationer som vägleder medlemsstaterna vid utformning av författningar. Syftet är att säkerställa likformighet mellan nationella bestämmelser och internationella normer. ICAO utfärdar normer och rekommendationer som bilagor (annex) till Chicagokonventionen. EU styr LFVs verksamhet genom förordningar och direktiv på flygtrafiktjänstens område. EU:s förordningar är direkt tillämpliga som lag medan direktiv ska implementeras genom nationell lagstiftning som ska uppfylla de krav som framgår av direktivet. Flertalet av de svenska lagar, förordningar och föreskrifter som reglerar flygtrafiktjänsten har sin grund i EU-lagstiftning. Enligt ramförordningen 549/2004 för inrättande av ett gemensamt luftrum inom EU (Single European Sky), ska tillämpningen av förordningen inte påverka medlemsstaternas överhöghet över sitt luftrum eller medlemsstaternas krav i fråga om allmän ordning eller säkerhet samt försvarsfrågor. Andra luftrumsfrågor ligger dock inom EU:s mandat att besluta om. EU har till exempel beslutat om en gemensam ordning för certifiering av flygtrafiktjänsteleverantörer (förordning 550/2004 om tillhandahållande av flygtrafiktjänster inom det gemensamma europeiska luftrummet). För att bli certifierad måste de krav som uppställs i förordning 2017/373 vara uppfyllda. LFV är certifierad flygtrafiktjänsteleverantör i enlighet med dessa regleringar. LFV får en stor del av sina intäkter från luftrumsbrukarna enligt det prestations- och avgiftssystem som regleras i EU:s förordning 2019/317. I pandemins spår har dock detta regelverk delvis satts ur spel. När förordningen beslutades kunde ingen förutspå de stora variationer i antalet luftrumsrörelser som har setts under 2020 jämfört med föregående år. Mot bakgrund av detta har ett nytt tillfälligt regelverk arbetats fram och beslutats om i mitten av oktober 2020, som bland annat innebär att avgifterna år 2020 och 2021 särregleras. CIVIL-MILITÄR INTEGRATION LFVs verksamhet är civil-militärt integrerad och LFV är ensam leverantör av flygtrafiktjänster till Försvarsmakten i alla beredskapslägen och till det statliga flygplatsbolaget Swedavia. LFV är vidare en bevakningsansvarig myndighet vilket innebär att LFV, tillsammans med andra sådana myndigheter, har ett särskilt ansvar för krisberedskap i Sverige. LFV ska därför följa flera nationella lagar, förordningar och föreskrifter som reglerar totalförsvaret samt regelverk som styr kris- och beredskapsfrågor. Mot bakgrund av LFVs roll i Sveriges totalförsvar ställer LFV höga säkerhetsskydds- och informationssäkerhetskrav på såväl den egna verksamheten som på underleverantörer. En ny säkerhetsskyddslag trädde i kraft under 2019. Den ställer höga krav på LFV då verksamheten är av betydelse för Sveriges säkerhet, inte minst som LFV är med ensamrätt leverantör till Försvarsmakten. BESVARADE REMISSER 2020 LFV ska i egenskap av förvaltningsmyndighet besvara remisser från regeringen. Remisser från andra myndigheter, EU-organ med flera kan LFV välja att besvara, för att på så sätt vara med och påverka regelutvecklingen inom området. Dessa remisser handläggs av den enhet som remissen huvudsakligen berör. Under 2020 besvarade LFV ett 50-tal remisser inom en mängd olika områden. Flertalet av de svenska lagar, förordningar och föreskrifter som reglerar flygtrafiktjänsten har sin grund i EU-lagstiftning. 11