LFV Årsredovisning 2020 1
L F V 2020 K OMMEN T AR TILL RE S UL T A TRÄKNING
KOMMENTARER TILL RESULTATRÄKNING Om inte annat särskilt anges redovisas alla belopp i miljoner kronor. Uppgifter inom parentes avser föregående år. Resultatet i LFV-koncernen (LFV) efter finansiella poster uppgår till 700 mkr (-40). Totalresultat efter omvärdering av pensionsskulden uppgår till -122 mkr (-31). Resultat exklusive skattemotsvarighet är 54 mkr lägre än föregående år, men 35 mkr bättre än budget. Högre luftfartsintäkter i och med högre pensionskostnader på grund av teknisk omvärderingen av pensionsskulden, lägre övriga rörelseintäkter, lägre externa kostnader och högre personalkostnader är de främsta skillnaderna jämfört med föregående år. Lägre intäkter i förhållande till kostnadsutfallet i övrigt har inneburit ett sämre resultat jämfört med föregående år. Den största enskilda förklaringen till skillnaden i posterna övriga rörelseintäkter och diverse externa kostnader mellan åren är att 2019 ingick mellanhavanden med NUAC HB. LFV återtog driften i egen regi för en route-verksamheten under 2019 och motsvarande mellanhavanden med intäkter/kostnader finns därför inte 2020. RÖRELSENS INTÄKTER Rörelseintäkterna 2020 uppgår till 3 310 mkr (3 071), en ökning med 239 mkr. Luftfartsintäkter De flygtrafikrelaterade luftfartsintäkterna har ökat med 654 mkr till 2 859 mkr (2 205). Intäktsökningen jämfört med föregående år beror främst på högre ersättning för pensionskostnader till följd av omvärdering av pensionsskulden enligt nya beräkningsgrunder för 2020. Undervägs- och terminalavgifterna fastställs av Europeiska kommissionen för fleråriga referensperioder. Under 2020 inleddes en ny period, RP3, år 2020– 2024. Planerna för perioden hann aldrig fastställas innan pandemin bröt ut. EU har den 12 oktober 2020 fattat beslut om regelverk för en särskild hantering av åren 2020–2021. Där anges att hänsyn ska tas till verkliga kostnader för utförandet av tjänsterna. Mål och prestationsplan för RP3 (år 2020–2024) är dock ännu inte klara eller beslutade. Detta är en direkt konsekvens av coronapandemin och den exceptionella situation som upp36 kommit för flygbranschens aktörer. Nya mål väntas besked om under 2021 och slutliga beslut om intäkter för 2020 första kvartalet 2022. Luftfartsintäkterna, och följaktligen även anslag för intäktsbortfall, är baserat på uppskattningar av ersättningsnivåerna i väntan på beslut. För 2020 är mekanismen för trafikriskdelning utifrån trafikvolymer inte aktuell i och med utgångspunkt i verkliga kostnader. Trafikutfallet kommer att vara känt vid tidpunkten för när avgiften beslutas. Fokus hamnar, istället för på riskdelning, på den nya prestationsplanen med utgångspunkt i verkliga kostnader. En osäkerhetsfaktor kring avgiftsnivån är ett uttalande från EU om en förväntan om att kostnadsnivån 2020 inte ska överstiga nivån för 2019. Det gör LFVs kostnader, vilket beror på omvärderingen av pensionsskulden till 2020 års beräkningsgrund, som i utkast till prestationsplanen betraktats som en okontrollerbar kostnad. Om beräkning av avgiften skulle göras med jämförelse mot kostnadsutfallet för 2019 skulle ett intäktsbortfall om 560 mkr uppkomma. Hade okontrollerbara kostnader beräknats enligt samma metodik som för 2019 skulle beloppet i sin tur uppgå till 594 mkr. Effekten av den nya beräkningsgrunden för pensionsskulden är nu känd när ny prestationsplan för RP3 beslutas, kostnaden kommer att betraktas som en faktisk kostnad och inte som okontrollerbar. Upptagna luftfartsintäkter för 2020 baseras på antagandet om ersättning i nivå med faktiskt utfall inklusive pensionskostnader. I samband med delårsbokslutet 30 september 2020 gjordes en mer försiktig redovisning givet att bedömningen då var att en än större osäkerhet förelåg kring luftfartsintäkterna med ett befarat intäktsbortfall om 663 mkr. Av regelverk för RP3, Kommissionens genomförandeförordning (EU 2019/317), regleras att förändrade beräkningsgrunder för pensionsskulder även i RP3 är att betrakta som en okontrollerbar kostnad, som leverantörerna av flygtrafiktjänst ska få full kompensation för. I tidigare inlämnat utkast till prestationsplan inför RP3 angavs tydligt att det förväntades uppstå okontrollerbara kostnader för LFV år 2020 till följd av förändrad beräkningsgrund för pensionsskulden. Trafiken och antal service units minskade kraftigt och därmed de fakturerade intäkterna. Resterande intäkter upp till beräknad ersättning för flygtrafiktjänst en route och terminal Arlanda redovisas som en långfristig fordran. LFVs intäkter för flygtrafiktjänst en route faktureras baserat på fastställda avgifter och antal service units, som minskade för 2020 med 56,1 procent jämfört med 2019. De fastställda undervägsavgifterna för 2020 sänktes med 4,6 procent medan terminalavgiften höjdes med 26,4 procent jämfört med föregående år. Den slutliga avgiften för 2020 kommer dock inte beslutas förrän 2022. Ersättning för lokal flygtrafiktjänst på statliga, militära samt kommunala och privata flygplatser ligger högre än föregående år, vilket främst förklaras av högre intäkter avseende uppdrag åt Försvarsmakten. Aktivering av arbete för egen räkning Värdet av aktiverat arbete för egen räkning hänförligt till investeringsprojekt uppgår till 97 mkr (45). Anslag Anslag för 2020 har erhållits med 102 mkr (93), vilket i huvudsak utgör utfall hänförligt till anslagsposterna Civilt försvar och Infrastruktur för flygtrafiktjänst inom utgiftsområde 22. Anslag för att täcka intäktsbortfall har disponerats med 8 mkr. I delårsrapporten per 30 september 2020 redovisades att anslagsutnyttjande om 663 mkr för intäktsbortfall. Anslagsavräkningen har reverserats i årsbokslutet jämfört vid tredje kvartalet beroende på en förändrad bedömning av ersättning via avgiftssystemet med utgångspunkt i faktiska kostnader för 2020 inklusive pensionskostnader på grund av ändrade beräkningsgrunder. Om motsvarande antaganden använts i årsbokslutet för 2020 som vid delårsbokslutet hade ans