LFV Årsredovisning 2020 1
L F V 2020 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE MIL JÖ O
CH HÅLLB ARHET EFFEKTIVARE FLYGTRAFIKTJÄNST OCH SMARTARE FLÖDEN MED SWEDEN AIRSPACE PROJECT Fokus på miljön gällande flyg har möjligen pausats något i och med pandemin men tillväxten kommer sannolikt att åtföljas av hårda miljökrav. LFV har startat ett projekt, SWEA, för att skapa ett effektivare svenskt luftrum. -5 Energianvändningen har minskat med 5% per kvadratmeter yta under året. FN:s klimatpanel IPCC beskriver i sina rapporter att människans påverkan på klimatet leder till ett stort antal problematiska konsekvenser, till exempel varmare hav med smältande isar och rubbade ekosystem. Europaparlamentet antog i november 2019 en resolution i vilken framhölls att Europa och resten av världen upplever ett klimatnödläge. EU-kommissionen har genom den europeiska gröna given skapat en färdplan inriktad på att göra EU:s ekonomi hållbar genom att förvandla klimat- och miljöutmaningarna till möjligheter och göra omställningen rättvis för alla. Målsättningen med färdplanen är att senast år 2050 göra Europa till den första klimatneutrala världsdelen. När det gäller flyg påpekas från EU-kommissionen exempelvis att transportpriserna måste återspegla den inverkan som transporterna har på miljön. I färdplanen ingår bland annat att titta närmare på subventioner i form av nuvarande befrielse från skatteplikt för flygbränsle. I den gröna given framhålls också att teknik, hållbara lösningar och banbrytande innovation är avgörande för att målen i den europeiska gröna given ska nås. Tillväxten av den civila kommersiella trafiken från dagens låga nivåer kommer sannolikt att åtföljas av hårda miljökrav. NYA MILJÖKRAV PÅ FLYGET Fokus på miljön gällande flyg har möjligen pausats något i och med pandemin men tillväxten av den civila kommersiella trafiken från dagens låga nivåer kommer sannolikt att åtföljas av hårda miljökrav. Det finns exempel där ekonomiskt stöd under coronapandemin till flyget har kopplats samman med särskilda miljökrav. Alla aktörer i branschen kommer att behöva ta ett stort miljöansvar. Det innebär exempelvis en ökad takt i omställningen till hållbara flygbränslen, utveckling av framtidens elflyg men också krav på flygtrafiktjänst och luftrum för att skapa förutsättningar för minskade utsläpp. Elflyg betraktas som en mycket attraktiv lösning på miljöutmaningen men utvecklingen av elflyg står inför extremt stora utmaningar för att kunna bli konkurrenskraftigt. De elflygplan som först kommer ut på marknaden kommer att vara små och kunna ta ett begränsat antal passagerare. Deras räckvidd kommer att vara begränsad, vilket gör elflyget lämpligast på kortare distanser där hinder försvårar annan typ av transport, som exempelvis flyg mellan orter där det i dag finns naturliga hinder, till exempel hav och berg, som skapar långa restider. På längre sikt är LFVs utgångspunkt att en introduktion av elflyg kan innebära att delar av dagens flygplansflotta och flyglinjer som består av jet- eller turbopropflygplan ersätts av mindre hybrid- eller elflyg. Det skulle innebära fler flygrörelser för att transportera samma 30 antal människor, med ett flyg som flyger långsammare och på lägre höjder än i dag. EFFEKTIVARE FLYGTRAFIKTJÄNST LFV har beslutat om att starta projektet SWEA som står för Sweden Airspace Project. En full implementering av SWEA etapp 1 och 2 innebär nya förutsättningar för LFV att bedriva flygtrafiktjänst genom en mer ändamålsenlig luftrumsstruktur (procedurer, flygvägar, luftrumssektorer och metoder) för samtliga flöden, till och från Stockholmsområdet. En luftrumsstruktur enligt SWEA kommer att leda till positiva miljöeffekter genom minskad bränsleförbrukning för den flygtrafik som flyger till och från Stockholm Arlanda Airport. Projektet har gjort en bedömning av vad kortare flygsträckor, effektivare stig- och sjunkprofiler samt en harmoniserad hastighet i ankomstfasen skulle ge. Med antagandet att trafikvolymerna 2027/2028 är i nivå med 2019 års volymer förväntas utsläppen till luft genom SWEA minska med mellan 4 000 och 5 000 ton koldioxid per år. DAGENS LUFTRUM ÄR OMODERNT Det luftrum vi har i Sverige är i stora delar omodernt och bygger på flygets förutsättningar under 1980- och 90-talen. Idag är både kraven och förutsättningarna annorlunda. Analyser av flygtrafiken i Sverige och kartläggning av nuvarande och kommande behov hos användarna av luftrummet visar att det finns brister som behöver åtgärdas. LFV har i sin redovisning till regeringen 2019 om läget i luftrummet givit förslag på en luftrumsstrategi som skulle kunna ta hand om de brister som finns och som inkluderar behov av minskad miljöpåverkan. Det är tidskrävande att genomföra en genomgripande modernisering av luftrummet men LFV menar att det är av vikt att ett sådant arbete påbörjas omgående SWEA är ett projekt som kommer att omhänderta delar av de brister som LFV har beskrivit i redovisningen till regeringen 2019. KVALITETSLEDNING För att säkerställa att LFV styrs, leds och utvecklas effektivt samt att krav från intressenter möts på ett tillfredställande sätt arbetar LFV i det integrerade verksamhetsledningssystemet VLS. Ledningssystemet är certifierat enligt ISO 9001:2015.