LFV Årsredovisning 2020 1
GD HAR ORDET L F V 2020 på kort och längre sikt.
Även på teknikområdet finns utmaningar kring personella resurser, där vi under flera år haft en konstant brist på specifika kompetenser. STÄRKT ROLL FÖR EUROCONTROL På europeisk nivå finns ett missnöje med att Single European Sky, vars syfte är att reformera det europeiska flygtrafikledningssystemet, inte medfört den förväntade utvecklingen mot ett effektivare flyg. EU vill stärka rollen för Eurocontrol som samordnar flygtrafiken i Europa. Det skulle innebära minskat inflytande för staterna och en centralisering och samordning av infrastrukturen och informationsflödena i det europeiska flygtrafiktjänstsystemet. En utveckling där tjänster centraliseras och tillhandahålls av gemensamma leverantörer kan få stor påverkan på LFV och Sverige eftersom vi har ett integrerat system för civil och militär luftfart. Andra stater har separata system för sitt försvar. Samtidigt kan det finnas möjligheter för LFV att, själva eller tillsammans med andra, bli en kommersiell leverantör av exempelvis informationstjänster. EN TYDLIGARE ORGANISATION I början av 2020 inleddes en organisationsförändring inom LFV som fick pausas på grund av pandemin men som till största delen ändå kunde genomföras under verksamhetsåret. Under våren ska omorganisationen vara helt genomförd. Syftet med den nya organisationen är att skapa en ledning med mer fokus på strategiska frågor. Den 30 april 2020 slutfördes förvärvet av Eltel Networks Infranet ABs affärsområde Aviation & Security och sedan dess är Aviseq Critical Communication AB ett helägt dotterbolag till LFV. Bolaget levererar tekniska drift- och underhållstjänster till flygtrafikcentraler, flygplatser, statliga myndigheter och företag i Sverige. Omvärldsförändringar, det återupptagna totalförsvaret och den nya säkerhetsskyddslagen var viktiga faktorer när vi beslöt att förvärva verksamheten från Eltel. När detta läses är vi en bit in i år 2021. Flygtrafiken har med allra största sannolikhet inte återgått till tidigare nivåer utan vi kommer under överskådlig tid att se betydligt lägre volymer. Oavsett volym kommer LFV att fortsätta att vara garanten för en säker och effektiv flygtrafik i svenskt luftrum. Ann Persson Grivas Generaldirektör LFV 5