LFV Årsredovisning 2020 1
F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE VERK S AMHET S OMRÅ
DEN L F V 2020 LFV har startat ett program för att skapa ytterligare robusthet och redundans inom flygtrafiktjänstområdet. Programmet omfattar åtgärder i form av utgifter som avräknas direkt mot anslaget, samt investeringar, vilka avräknas genom avskrivningar under nyttjandeperioden kommande år. Programmet är omfångsrikt så till vida att det sträcker sig över ett brett område vad gäller typen av åtgärder, inklusive relativt omfattande investeringar. Arbetet är till stor del projektbaserat och består av såväl interna som externa kostnader, där beroende också finns av tillgänglighet och leveransförmåga från underleverantörer. En del av anslagsmedlen 2019 och 2020 har bland annat nyttjats för förmågeanalyser och förberedelser för robusthöjande åtgärder och investeringar. Endast en mindre del av det under 2020 nya ramanslaget Tillskott till Luftfartsverket har disponerats. Anslaget får nyttjas för att täcka intäktsbortfall på grund av det nya coronaviruset. FORSKNING OCH INNOVATION Forsknings- och innovationsverksamheten omslöt under året 56 mkr (67) vilket motsvarar 2 (3) procent av LFVs totala omsättning. LFV bedriver forskning- och innovation (FoI) inom luftfartsområdet framförallt inom ramen för det europeiska forskningsprogrammet för flygtrafikledning, Single European Sky ATM Research (SESAR). Verksamhetens kostnader ska täckas genom extern finansiering och finansieras i huvudsak genom EU-bidrag samt medel från Trafikverket. AFFÄRSVERKSKONCERNEN LFV-koncernen består av affärsverket, det helägda holdingbolaget LFV Holding AB, de av holdingbolaget helägda dotterföretagen LFV Aviation Consulting AB (LAVCO), Aviseq Critical Communicatons AB och LFV Norway AS samt intresseföretagen Entry Point North AB och Saab Digital Air Traffic Solutions AB (SDATS). AVISEQ utgörs av Eltels tidigare affärsområde Aviation & Security, och verkar inom kritisk kommunikation och levererar övervakning, tekniska drift- och underhålls19 tjänster inom luftfart och säkerhet. AVISEQ levererar tjänster till LFV, som är den största kunden. Entry Point North AB (EPN) ägs till 33 procent av LFV, gemensamt med danska Naviair och irländska IAA. EPN erbjuder utbildning inom flygtrafiktjänst till ägarorganisationerna, men även till andra kunder. Saab Digital Air Traffic Solutions AB ägs till 59 procent av Saab och 41 procent av LFV. Genom bolaget har arbetet med att leda, utveckla och driva digitaliseringen inom flygtrafikledning på distans fortsatt. Bolaget erbjuder helhetslösningar inom flygtrafikledning på distans. LFV hade fram till slutet av 2019 intresseföretaget NUAC HB. NUAC HB har varit underleverantör till LFV och den danska flygtrafiktjänstleverantören Naviair, som ägt 50 procent vardera. NUAC har på moderbolagens uppdrag bedrivit flygtrafiktjänst en route i det dansk-svenska luftrummet från kontrollcentralerna i Stockholm, Malmö och Köpenhamn. Personal som behövts för uppdraget har NUAC hyrt från LFV och Naviair. 1 september 2019 återtog moderföretagen sin respektive del av verksamheten och NUAC avvecklades genom frivillig likvidation i december 2019. CERTIFIERINGAR LFV är certifierad av Transportstyrelsen i enlighet med EU-förordningen om gemensamma krav för tillhandahållande av flygtrafiktjänster och flygledningstjänster ((EU) 2017/373) samt för att bedriva utbildning av flygledningspersonal ((EU) 2015/340). LFV är också certifierad enligt ISO-standarderna 9001 och 14001 avseende kvalitetsledning respektive miljöledning. För att bedriva procedurkonstruktion, luftrumsutformning samt flygmätning av bland annat navigationshjälpmedel har LFV godkännanden från Transportstyrelsen.