LFV Årsredovisning 2020 1
L F V 2020 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE VERK S A
MHET S OMRÅDEN VERKSAMHETSOMRÅDE FLYGTRAFIKTJÄNST LFV bedrev flygtrafiktjänst på 17 civila och militära flygplatser och flygtrafikledning vid fyra kontrollcentraler under 2020. Avgiften för en routetrafiken svarar för omkring 70 procent av LFVs omsättning och intäkterna för lokal flygtrafiktjänst omkring 15 procent. 13 Trafikvolymen vecka 15 2020 motsvarade 13% av 2019 års trafik vid samma tidpunkt. LFV hade ett arbetsmässigt ansträngt 2019 där LFVs leveransförmåga under stora delar av året låg på gränsen till att klara nyckeltalen för kapaciteten en route. I inledningen av 2020 såg verksamheten framför sig ett bra men krävande verksamhetsår. LFVs utmaning låg också i att omhänderta flygtrafiken i den största försvarsmaktsövningen över 20 år, som skulle genomföras i maj– juni 2020. I slutet av februari konstaterades att de reguljära trafiknivåerna minskade snabbt på grund av pandemin för att, från den 16 mars befinna sig i fritt fall ned till mitten av april, där bottennoteringen nåddes vecka 15 med 13 procent av 2019 års trafik. Från den tidpunkten och under resten av året var efterfrågan inte i närheten av den kapacitet som LFVs flygtrafikledningssystem har förmåga att leverera. Kapacitet som mått på effektiviteten i LFVs produktion har i och med pandemin för en längre period förlorat sin relevans till förmån för tillgänglighet. En tillgänglighet som är viktig för Försvarsmaktens verksamhet som snarare ökat i omfattning än minskat under 2020. Pandemins påverkan på allmänflyget är också relativt begränsad. LFVs flygsäkerhet är fortsatt hög i alla tjänster som produceras. LFVs händelserapportering ligger kvar på en god nivå under pandemin. EN ROUTE Den reguljära flygtrafiken i det övre luftrummet minskade sedan mitten av mars kraftigt till följd av pandemin. Trots detta har en routeverksamheten vid kontrollcentralerna i Stockholm och Malmö haft en fortsatt stabil produktion enligt prestationskraven (flygsäkerhet, kapacitet, effektivitet och miljö). Under 2020 genomfördes ett antal verksamhetsanalyser för att anpassa verksamhet och organisation till det nya läget, för att framtidssäkra LFVs produktion på längre sikt. Ett fortsatt arbete med dessa kommer att ske de kommande åren. Det som var normalt från tiden före pandemin med stigande trafikutveckling förändrades radikalt på mycket kort tid. Från mitten av februari och fram till mitten av mars tappade LFV cirka 60 procent av trafikunderlaget en route. I slutet av mars var trafiknivåerna nere på 13 procent av motsvarande period 2019. Organisationen sattes på stora prov med att anpassa sig för att hantera ett stort överskott av operativ personal. Rutiner med hemarbete infördes för operativ personal för att minska överskottet och antalet personer på arbetsplatsen för att minimera risken för smittspridning. Under året har LFV levererat flygtrafiktjänst en route med tillräcklig kapacitet förutom en driftstörning den 12 februari 2020. Då uppstod ett kraftbortfall i samband med planerat arbete på ATCC Malmö. Kraftbortfallet gjorde att var tredje arbetsposition slutade att fungera och all flygtrafik stoppades från att flyga i Malmös sektorer tills felet var identifierat och åtgärdat. Avbrottet orsakade totalt drygt 2 000 förseningsminuter. LOKAL FLYGTRAFIKTJÄNST LFV tillhandahåller lokal flygtrafiktjänst i huvudsak till Swedavias tio flygplatser och till Försvarsmakten. LFV levererade fortsatt en stabil och flygsäker tjänst med få störningar under 2020. Verksamheten har dock under lång tid varit under stark ekonomisk press från LFVs kunder, vilket över tid påverkat förmågan att stödja kunderna i annat än i den dagliga driften. LFV har alltmer behövt dimensionera resurserna för den mer renodlade operativa verksamheten, som är LFVs huvuduppgift. 2020 var ett utmaningarnas år där LFVs omställningsarbete från traditionell flygtrafiktjänst till flygtrafikledning på distans och digitalisering av våra tjänster påverkades negativt av samhällets restriktioner till följd av pandemin. LFV har fortsatt att fokusera på att förvalta och utveckla system i Sveriges luftfartsinfrastruktur för alla aktörer, samt att öka robustheten i vår driftmiljö, för en säker och stabil flygtrafiktjänst i alla beredskapslägen. OSÄKERHET KRING ÅTERHÄMTNINGEN Efter den kraftiga trafikreduktionen under våren 2020 skedde sedan en återväxt under sommarmånaderna som gav hopp om en snabbare återhämtning än vad trafikprognosen som LFV tagit fram förutspådde. Trafiknivåerna fortsatte sedan under tidig höst att stiga ytterligare, för att sedan falla tillbaka något och stabilisera sig på cirka 35 procent av 2019 års nivå, då smittspridningen tog ny fart i Europa och världen. Under resten av året fortsatte arbetet enligt de direktiv och rutiner som LFV hade tagit fram tidigare under året och med en personalvolym som var anpassad efter 70 procent av 2019 års trafiknivå. Hur återhämtningen av trafik kommer att se ut råder det stor osäkerhet kring. Det i sin tur medför att det är svårt att planera resursbehovet inom LFV. Att försöka vara anpassningsbar till olika trafikscenarier med större svängningar i trafikmängd än tidigare ser ut att vara det nya normala för LFV. 20