LFV Årsredovisning 2020 1
L F V 2020 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE HUVUDMÅL
OCH RE S UL T A T / PRE S T A TIONSMÅL FYRA PERSPEKTIV OCH TIO HUVUDMÅL Mål- och resultatuppföljningen har under året påverkats till följd av förändringen i flygtrafiken och möjligheterna att genomföra aktiviteter med anledning av coronapandemin. Den löpande uppföljningen under året har dock till övervägande del följt normala rutiner. VERKSAMHETSPLAN 2020–2024 LFV har en övergripande verksamhetsplan med huvudmål, delmål och aktiviteter. Varje enhet har en verksamhetsplan som stödjer de övergripande målen. Månadsvis sker uppföljning av relevanta nyckeltal och kvartalsvis rapporteras utfall och genomförda aktiviteter för att nå målen. Normalt är mål och aktiviteter kopplade till de femåriga referensperioder som beslutas av EU-kommissionen och de mål som regeringen sätter upp för verksamheten. EU-kommissionen har ännu inte beslutat några mål för referensperioden 2020–2024 (RP3). Den operativa verksamheten påverkades i hög grad av coronapandemin. Den flygtrafik som förekom hanterades i princip utan några förseningar och samtliga mål i fråga om förseningar och miljöeffektivitet uppnåddes med marginal. KOMMENTARER TILL DE FYRA PERSPEKTIVENS HUVUDMÅL Kund och försäljning Fokus på de kommersiella affärerna internationellt ligger i LFVs intressebolag; Entry Point North AB och Saab Digital Air Traffic Solutions AB. Under föregående år fattades beslut att inte aktivt bearbeta den internationella marknaden via dotterbolaget LFV Aviation Consulting AB. Ansvaret för försäljning och leverans nationellt har de operativa enheterna. Under året har förvärv skett av dotterbolaget AVISEQ, (tidigare affärsområde Aviation & Security inom Eltel-koncernen). AVISEQ verkar inom kritisk kommunikation och levererar övervakning och tekniska underhållstjänster inom luftfart och säkerhet till kontrollcentraler, flygplatser, statliga myndigheter och företag i Sverige. Kultur och medarbetare Perspektivet kultur och medarbetare utmanades särskilt under året på grund av den coronapandemin. Det innebar nya krav och anpassningar för hela organisationen. Anpassningar av tjänsteställen, restriktioner när det gäller till exempel tillträde till lokaler, besökare och resor, omställning till digitala möten och till arbete så långt möjligt på distans. Ledare och medarbetare arbetade med att säkra en smittfri arbetsmiljö. Att bibehålla och utveckla kompetenser var fortsatt också viktigt men samtidigt utmanande under den rådande omständigheter med pandemin. LFV tvingades under våren varsla om uppsägningar på grund av ekonomiska konsekvenser till följd av pandemin. Övertalighet kunde hanteras genom förebyggande åtgärder och ingen medarbetare har behövts sägas upp. Varslet drogs tillbaka i december 2020. Under året startade ett projekt kring rättvisekultur, Just Culture, vilket är en mycket viktig del i LFVs flygsäkerhetskultur. Projektets syfte var att analysera, utvär14 dera, stärka och följa upp rättvise- och säkerhetskulturen inom LFV för att bibehålla en hög flygsäkerhetsnivå. Verksamhet och leverans Flygbranschen och LFVs verksamhet har under året präglats av låga trafikvolymer till följd av pandemin. Flygsäkerhetsläget är gott och samtliga flygsäkerhetsmål har uppnåtts. Den flygtrafik som förekommit har i princip hanterats utan några förseningar och samtliga mål kopplade till förseningar och miljöeffektivitet uppnås med marginal. Nyckeltalen avseende produktivitet påverkas på motsatt sätt och målen har inte kunnat uppnås med nuvarande trafikvolymer. Sedan den 2 januari 2020 har alla flygtrafiktjänstleverantörer i Europa ett nytt regelverk att förhålla sig till. I princip allt som görs inom flygtrafiktjänst och flygledningstjänst styrs av förordning (EU) 2017/373. Förordningen syftar till att samordna och förstärka arbetet kring hur EU:s utövare av flygtrafik- och flygledningstjänst ska bedriva sina tjänster. Ett intensivt arbete bedrevs under året för att LFV skulle leva upp till kraven enligt förordningen, och LFV fick erforderlig certifiering från Transportstyrelsen. Under året inledes ett arbete med att utveckla effektiviteten i det övre luftrummet. Utvecklingsarbetet syftar till att dels minska flygets miljöpåverkan, dels öka produktiviteten i flygtrafiktjänsten. Sedan den 1 september 2020 har ansvaret för LFVs totalförsvarsfrågor och arbetet med robust flygtrafiktjänst samlats organisatoriskt i en ny enhet. Detta syftar, tillsammans med andra åtgärder, till att förbättra styrning och uppföljning, samordna och säkerställa genomförandet av dessa uppgifter. Investeringarna uppgår till 557 mkr, varav nyinvesteringar 529 mkr och vidmakthållande av befintliga investeringar 28 mkr. Av nya investeringar är 236 mkr inom verksamhetsområdet Totalförsvar och Robust Flygtrafiktjänst. Utfallet är högre än föregående år, men lägre än budget. För den totala projektverksamheten är, utöver effekter av restriktioner och förseningar från leverantörer på grund av coronapandemin, också resursbrist och otillräcklig intern styrning förklaringar till att förseningar uppstår. Under året har därför såväl en ny portföljstyrningsprocess introducerats som ett antal andra förbättringsaktiviteter vidtagits inom projektverksamheten. Ekonomi LFV ska över tid öka kostnadseffektiviteten för att uppfylla de krav som ställs såväl av EU, inom ramen för prestationsplanesystemet, och kunderna, som genom