LFV Årsredovisning 2020 1
L F V 2020 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE K OR T O
M ÅRET KORT OM ÅRET SOM GICK 99,9 -57 Punktligheten 2020 var över 99,96% i LFVs leveranser. TRAFIKÅRET 2020 Flygtrafiken föll till mycket låga nivåer under 2020 på grund av pandemin. Året inleddes med marginella minskningar jämfört med 2019 för att från mars falla kraftigt. Efter bottennoteringar under perioden april till juni med volymer som låg på endast mellan 15 och 22 procent av 2019 års skedde en svag återhämtning från juli. Sedan dess och fram till årets slut stabiliserade sig trafikvolymen på omkring 35 procent av 2019 års nivå. Flygtrafiken i svenskt luftrum minskade med 57% 2020 jämfört med 2019 . PANDEMINS PÅVERKAN Den kraftiga minskningen av trafikvolymerna innebar ett befarat omfattande intäktsbortfall. Kraftig volymminskning tillsammans med osäkerheter i regelverket rörande undervägs- och terminalavgifter medförde stor osäkerhet kring intäkter från den civila flygtrafiken. En rad åtgärder vidtogs med anledning av detta. I mitten av mars infördes anställnings- och konsultstopp. Det följdes i april av ett varsel om uppsägning av 500 tjänster. Varslet kunde dras tillbaka i december till följd av beslutet i oktober om RP3-regelverket. Den ekonomiska situationen de kommande åren är dock fortsatt mycket ansträngd och därför är risken för uppsägningar på längre sikt inte avvärjt. EKONOMISKT TILLSKOTT I juni tilldelades LFV en anslagsram i form av ett tillskott på 900 miljoner kronor för att täcka intäktsbortfall på grund av krisen i flygbranschen. Kopplat till det ekonomiska tillskottet fick LFV ett regeringsuppdrag att redovisa de kostnadsreducerande åtgärder och det förändringsarbete som görs, för att anpassa verksamheten på kort och lång sikt till LFVs ekonomiska utveckling med anledning av utbrottet av det nya coronaviruset. Uppdraget omfattade också att redovisa en analys av utvecklingen av den civila luftfarten under den kommande treårsperioden och dess effekter på LFVs ekonomiska utveckling och verksamhet. LFV lämnade in en delredovisning av uppdraget i augusti 2020 och slutredovisade i januari 2021. 8 EU:S PRESTATIONSPLANER EU:s prestationsplaner för flygtrafiktjänstleverantörer har en stark påverkan på LFVs ekonomi. Målen för den nya referensperioden (RP3) som började 1 januari 2020 skulle ha fastställts under 2020. På grund av pandemin har processen dragit ut på tiden. Nya mål för perioden 2020-2024 på EU-nivå kommer tas fram först under 2021, och slutliga beslut om mål och kostnadsbaser för RP3 väntas i början av 2022. Pandemin förväntas medföra ytterligare krav på kostnadssänkningar. AVISEQ Den 30 april 2020 slutfördes förvärvet av Eltel Networks Infranet ABs affärsområde Aviation & Security. Det nybildade bolaget Aviseq Critical Communication AB är ett helägt dotterbolag och en del av LFVs affärsverkskoncern och LFV är bolagets största kund. Bolaget levererar tekniska drift- och underhållstjänster till flygtrafikcentraler, flygplatser, statliga myndigheter och företag i Sverige och är därmed en viktig del av flygets infrastruktur. Bolaget sysselsätter 200 medarbetare och omsätter cirka 200 miljoner kronor. Historiskt sträcker sig bolagets verksamhet inom luftfart tillbaka till 1950-talet. FLYGTRAFIKLEDNING PÅ DISTANS Under året har arbetet fortsatt i RTS-programmet (Remote Tower Services), som ska leverera flygtrafikledning på distans från en kontrollcentral på Arlanda till fyra Swedaviaflygplatser. Under 2020 etablerades bildöverföring mellan de fyra flygplatserna Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö inför driftsättningen som inleds under 2021. Kontrollcentralen på Arlanda, RTC Stockholm, kan fullt utbyggd hantera flygtrafiken vid 24 flygplatser. FLYGMÄTNINGSVERKSAMHET LFV beslutade under 2019 att fasa ut flygmätningstjänsten. I juli 2020 övertog Bromma Air Maintenance AB, BAM, verksamheten. LFV säkerställde inför överlämnandet att det fanns förutsättningar för att fullfölja åtaganden i befintliga kontrakt.