LFV Årsredovisning 2020 1
F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE VERK S AMHET S OMRÅ
DEN L F V 2020 SAMARBETEN BYGGER FLYGINFRASTRUKTUREN Här är några av LFVs viktigaste samarbetspartners: A6 Består av leverantörer av flygtrafikledningstjänst i tolv europeiska länder med syfte är att driva utvecklingen av det europeiska flyget framåt inom ramen för SESAR-programmet. BOREALIS En allians mellan nio nordeuropeiska leverantörer av flygtrafikledningstjänster. Borealis vision är en att kunna erbjuda flygbolagen raka flygvägar i hela norra Europa 2021. CANSO Civil Air Navigation Services Organisation är en global intresseorganisation främst för leverantörer av flygtrafiktjänster. COOPANS Ett samarbete mellan de sex flygtrafiktjänstleverantörerna i Sverige, Danmark, Irland, Österrike, Portugal och Kroatien för att samordna utvecklingen av ett gemensamt flygtrafikledningssystem. EASA Europeiska byrån för luftfartssäkerhet är den gemensamma europeiska flygsäkerhetsmyndigheten. ENTRY POINT NORTH AB (EPN) En skola för flygtrafikledning som ägs av flygtrafikledningsaktörer i Sverige, Danmark och Irland. EUROCONTROL Den europeiska organisationen för samordning av flygtrafiken i det europeiska luftrummet med närmare 40 stater som medlemmar. FÖRSVARSMAKTEN Sedan 1978 är civil och militär flygtrafiktjänst integrerad. Flygtrafiktjänst utförs för militär luftfart vid såväl flottiljer som i luftrummet av LFV. ICAO International Civil Aviation Organization är ett FN-organ med uppgift att bidra till ökad flygsäkerhet genom gemensamma regler inom bland annat flygtrafiktjänst. INEA Innovation and Networks Executive Agency ansvarar för att utveckla det europeiska transportsystemet. SWEDAVIA Statligt bolag med uppgift att driva och utveckla tio flygplatser från Kiruna i norr till Malmö i söder. LFV levererar flygtrafiktjänst vid dessa flygplatser och har ett nära samarbete med Swedavia. SDATS Saab Digital Air Traffic Solutions AB ägs av Saab (59%) och LFV (41%). Bolagets uppgift är att utveckla, marknadsföra, sälja och driva flygtrafikledning på distans. SESAR (SINGLE EUROPEAN SKY) I Europa samverkar flygbranschen för att möta väntade trafikökningar och utveckla tekniska och operativa förutsättningar. LFV deltar i EU-programmet SESAR, Single European Sky ATM Research, genom COOPANS. TRANSPORTSTYRELSEN Transportstyrelsen är svensk tillsynsmyndighet för flyget som utformar regler och utövar tillsyn. LFV samverkar med Transportstyrelsen kring utformning av regler och kontroller för luftfarten. DET EUROPEISKA LUFTRUMMET BEHÖVER EFFEKTIVISERAS LFV är en, sett ur ett europeiskt och globalt perspektiv, liten men respekterad leverantör av flygtrafiktjänster, vilket ger inflytande och möjlighet att påverka utvecklingen. Detta tack vare ett engagerat och målmedvetet samt koordinerat agerande från LFVs ledning och medarbetare internationellt. I början av 2000-talet påbörjades arbetet med ett sömlöst luftrum, Single European Sky (SES) med anledning av stora förseningar i luftrummet. Innan pandemin bröt ut hade europeisk luftfart inte kunnat leverera förväntad kapacitet i luftrummet med stora förseningar som följd. Trots pandemin anser kommissionen att utvecklingen av Single European Sky ska drivas vidare för att kunna möta bland annat kommande krav på flexibilitet, digitalisering och drönartrafik. Processen är kraftigt påverkad av politiska inspel, vilket ofta innebär att vägen framåt blir krokig. Ett nytt europeiskt regelverk ska tas fram och börja implementeras våren 2023 för att vara i drift till 2025. Avsikten är fortsatt harmonisering av luftrummet samt systemutveckling som leder till ökad tillgänglighet för luftrumsbrukarna. Även ökad konkurrens finns med i förslaget. 25