LFV Årsredovisning 2020 1
RAPPOR TERING ENLIG T PRE S T A TIONSPLAN L F V 2
020 Nedanstående återrapportering av prestationsplanen innehåller slutavstämning för 2019 efter utgången av RP2. För RP3 finns inga fastställda mål men utfall rapporteras på de nyckeltal som kommer att bli föremål för EU-mål. 2020 är första året i RP3-perioden (2020-2024). FLYGSÄKERHET RP2: Målet på EU-nivå är att RAT-metodiken ska vara fullt införd inom EU från 2019. RAT-metodiken är en metod för att klassificera flygsäkerhetshändelser. För LFV var dock prestationsplanens mål att metodiken skulle vara fullt införd redan 2015. LFV uppnådde detta mål. Utöver användningen av RAT-metodiken finns mål avseende bedömd mognadsgrad enligt enkätundersökning avseende säkerhetsledningssystem uppdelat på säkerhetskultur respektive övrigt. LFVs mognadsgrad uppfyller inte uppsatta mål under 2019 efter en revidering av Transportstyrelsen RP3 – 2020: Enkäten avseende de föreslagna målen för RP3 har kommit, men rapportering görs först under våren 2021 och utfall rapporteras till EU 1 juni 2021. MILJÖ Målet innebär att avvikelsen mellan faktisk flugen och rak distans mäts, genomsnittlig horisontell en route-effektivitet. Avsikten är att flygvägen ska vara så rak som möjligt och därmed orsaka så lite miljöpåverkan som möjligt. Sverige ligger långt fram inom miljöområdet och tillämpar sedan flera år ”Free route airspace” vilket innebär att flygbolagen har möjlighet att flyga rakt inom svenskt luftrum. RP2: Målet gäller för det dansk-svenska luftrummet som helhet och uppnåddes under åren 2015–2017, medan målet knappt överstegs under 2018. Under 2019 uppnåddes inte målet till följd av väderrelaterade störningar och militär flygverksamhet. Målet var mycket ambitiöst och även små störningar gav avvikelser. RP3 - 2020: Utfallet för RP3 följs upp för Sverige och uppgick till 1,03 procent och var ett av de lägsta i Europa. Utfallet påverkades av de låga trafikvolymerna i luftrummet. KAPACITET Målet innefattar förseningar i flygtrafiken orsakade av flygtrafiktjänsten mätt som genomsnittlig försening per flygning. RP2: Prestationsplanens kapacitetsmål avseende en route gäller för dansksvenska luftrumsblocket i sin helhet. Utfallet för 2019 innebär att LFV bidragit till att målet nåddes. Målet har därmed uppnåtts under samtliga år i den andra referensperioden. Även målet för terminal Arlanda har uppnåtts under 2019. De förseningar som har uppstått under året beror på väderrelaterade restriktioner, resursbrist vissa dagar under sommarhalvåret samt störningar i teknisk infrastruktur. RP3 – 2020: Utfallet för RP3 följs upp för Sverige och utfallet uppgick till 0,01 minuter per flygning. För terminal Arlanda blev utfallet 0,00 minuter per flygning. Utfallet påverkades av de låga trafikvolymerna i luftrummet. KOSTNADSEFFEKTIVITET RP2: Mål för kostnadseffektivitet sätts på nationell nivå och mäter reala enhetskostnader i 2012 års prisnivå mätt i HIKP, Harmoniserat konsumentprisindex. De kostnader som avses för en route är, i enlighet med de nationella riktlinjer som Transportstyrelsen har tagit fram, kostnader för en route-verksamheten vid kontrollcentralerna, infrastruktur samt även stora delar av tornverksamheten. För terminal Arlanda omfattas kostnader för torntjänsten inklusive ledning och stödtjänster. För såväl en route som för terminal Arlanda visar 2019 ett högt utfall då det innehåller kostnader undantagna från riskdelning avseende extra pensionsavsättning med anledning av det låga ränteläget. Målet har inte uppnåtts 2019 för varken en route och terminal Arlanda, varken totalt eller exklusive undantagna pensionskostnader. Utfallet för 2019 har korrigerats efter LFVs rapportering till Transportstyrelsen våren 2020. 55 De kostnader som undantas från riskdelning regleras i avgiftssystemet efter utgången av RP2, vilket innebär att slutavstämning har skett 2020. RP3 – 2020: Målen för kostnadseffektivitet kommer att följas upp sammantaget för 2020 och 2021 med anledning av den rådande situationen och i enlighet med EU 2020/1627 (undantagsåtgärder för den tredje referensperioden (2020– 2024)). Under 2020 har LFV deltagit vid Transportstyrelsens konsultationer.