LFV Årsredovisning 2020 1
L F V 2020 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE MED ARBE
T ARE ETT ÅR PRÄGLAT AV PANDEMIN Pandemin har påverkat hela vår verksamhet och våra medarbetare. De ursprungliga planerna för året har behövt revideras och omprioriteras. Vissa aktiviteter har blivit inställda, andra ”lades på is” och nya har tagit plats istället. ANTAL ÅRSARBETARE 486 (45%) 500 (55%) Fokus låg under året på omställningsarbete, arbetsmiljöfrågor, kompetensförsörjning, anpassning till det nya regelverket Common Requirements 373 samt ledarutveckling. I början av mars 2020 stod det klart att LFV var Operativa flygledare Övrig personal Avser LFV affärsverk tvungna att vidta åtgärder av olika slag för att möta den nya trafiksituationen. I mitten av april varslades om uppsägningar motsvarande 500 tjänster. Redan innan varslet hade omfattande åtgärder initierats i syfte att undvika så många uppsägningar som möjligt. Det ledde i sin tur till att koncernstyrelsen i juni 2020 fattade beslut om att i ett första läge reducera antalet tjänster med cirka 60. Samtidigt som LFV hade ett överskott av medarbetare ANTAL ANSTÄLLDA 655 (57%) 487 (43%) Kvinnor Män Avser LFV affärsverk 4 SJUKFRÅNVARO (%) 3,02 3 2,07 2 1,35 1 1,37 3,20 2,96 LEDARSKAP OCH MEDARBETARSKAP Under året formulerades en ledarfilosofi för chefer och ledare inom LFV. Kopplad till den utvecklades en plattform för ledarutveckling. Den ska säkerställa att alla chefer får en grundläggande chefsintroduktion samt att alla chefer och ledare får en strukturerad och planerad kompetensutveckling kopplad till sitt chefs- och ledarskap. De senaste åren har det genomförts årliga medar0 2019 29 år eller yngre 30–49 år 50 år eller äldre Avser LFV affärsverk 2020 betarundersökningar i syfte att följa upp områden som ledarskap, medarbetarskap, kultur, arbetsmiljö, diskriminering och flygsäkerhet. Planen var att det skulle upphandlas en ny leverantör av medarbetarundersökningar under året. Till följd av den rådande situationen med pandemin samt de kostnadsbesparingar som behövde vidtas under våren beslutades att det inte skulle genomföras någon medarbetarundersökning under året utan OMSTÄLLNING Det stora arbetet kopplat till omställningen handlade om att hitta alternativa lösningar till uppsägningar. Det fattades tidigt under våren beslut om stopp för externa rekryteringar och för anlitande av nya konsulter. Vakanta tjänster återbesattes inte alternativt tillsattes med redan anställda medarbetare. Tjänstledigheter beviljades mer generöst och i större omfattning än annars. Medarbetare lånades ut till andra verksamheter. Som en sista åtgärd gick det ut riktade erbjudanden om möjlighet till förtida pensionsuttag för att lösa övertaligheten. Arbetet med omställning bedrevs partsgemensamt både centralt och lokalt. inom flygtrafiktjänsten råder det inom andra delar av verksamheten en brist på medarbetare. Det är framför allt inom teknikområden som är kopplade till system och utveckling där det saknas ingenjörer och projektledare med specialkunskaper. endast göras en upphandling inför kommande års undersökningar. Istället har det varit fokus på att genom olika insatser stötta cheferna i deras ledarskap under de nya förutsättningarna där överkapacitet, hemarbete, oro och osäkerhet bland medarbetare etc har varit tongivande. PERSONALFÖRSÖRJNING Till och med februari månad var det högt tryck på rekryteringar, både till den avgiftsfinansierade verksamheten men också till den anslagsfinansierade. Efter att rekryteringsstoppet infördes i mars blev det istället fokus på att hitta interna lösningar till uppkomna personalbehov. Det visade sig att den kompetens som efterfrågades var svår att hitta internt vilket ledde till att viss verksamhet fick nedprioriteras eller inte utföras samtidigt som det blev nödvändigt att söka nya medarbetare externt till områden som behövde upprätthållas. Den flygledarutbildning som startade i februari fick pausas och återupptogs efter sommaren. De flygledare som skulle slutföra sin grundläggande utbildning till sommaren 2020 fick gå färdigt utbildningen, men på distans, och anställdes därefter som elever. Eftersom utbildningen av nya flygledare tar cirka tre år beslutades det att fullfölja det urval av nya elever som påbörjades hösten 2019 för att kunna erbjuda dem en eventuell utbildningsplats i januari 2021. Under hösten beslutades att starta den utbildningen enligt plan och arbetet med det slutliga urvalet inleddes. KOMPETENSFÖRSÖRJNING Kompetensförsörjningen är alltid central i LFVs verksamhet. Under det gångna året var det framför allt inriktat på att fortsätta att utveckla arbetet med kompetensförsörjning, hur det ska styras, planeras och genomföras. Inom ramen för RF-programmet har projektet kring tryggandet av kompetens-och resursförsörjning fortsatt drivits. De workshops som hade planerats kring kompetensförsörjningsprocessen under hösten blev försenade på grund av pandemin och startade först tidig vinter. Det nya regelverk (CR 373) som trädde i kraft vid årsskiftet omfattar också krav kopplade till kompetensförsörjning samt Human Factors (stress, mental trötthet, problematiskt användande av psykoaktiva substanser samt schemaläggning). Det har inneburit att en mängd rutiner och riktlinjer inom området har skapats. Därtill har det varit omfattande utbildningsinsatser kopplade till de nya kraven. 28