GATE report 1
DESIGNADE TVÄTTMEDEL Finns en sak inte på hyllan
i affären, då skapar man den! Det var vad Viktoria Widengren gjorde när hon upptäckte att det saknades fina tvättmedelsförpackningar med ett tydligt miljötänk på marknaden. Resultatet blev, WASHOLOGI – läran om tvätt! Hur kom du på idén till WASHOLOGI och vad är unikt? – Vi hade renoverat hemma, och när vi vara klara tänkte jag att det finns ju inga fina, miljömedvetna tvättprodukter, inom tvättsegmentet är det faktiskt rätt trist och konservativt. När det gäller krämer och tvålar finns det jättemycket fint. Jag kände att här saknas det någonting på hyllan, samt tanken att där man köper kläder borde man kunna köpa snygga, miljömedvetna och effektiva tvättmedel. Folk i dag är nog generellt väldigt medvetna om både vikten av att värna miljön med skonsamma produkter och även vikten snygg design. Sedan starten 2014 har konceptet vuxit till ett brett nischat tvättkoncept med fem olika tvättmedel och ett sortiment för den moderna människans alla olika behov. Nyligen lanserade vi en sportserie för funktionsplagg, med ett unikt mjukmedel som inte täpper till andasfunktionen. Mjukmedlen har en ekocertifierad vegetabilisk mjukgörare. WASHOLOGIS Linnevatten är det lilla extra som ger hela serien en modern touch. Jag använder linnevatten till det mesta, som en uppfräschning mellan tvättarna. I garderoben, efter strykning, innan gäster kommer eller varför inte på sängkläderna för känslan av att krypa ner i nytvättade sängkläder. Linnevatten har snabbt blivit mycket populärt, nyligen har två nya dofter lanserats, därav en för mannen- Doft av Honom Bergamott. De finns även i 100ml flaskor som är perfekt för resan. Mjukmedel och linnevatten har namn som Längtan, Harmoni och Glädje... – Jag vill att WASHOLOGIs dofter ska väcka känslor, doft är ett av våra starkaste sinnen. Lavendel, som är doften för Harmoni-serien, är känd för sina lugnande egenskaper. Jag vill förmedla en känsla av att det ska vara roligare att tvätta, lite vardagslyx. Är miljötänket viktigt för dig? – Ja, vi behöver alla ta ett ansvar för vår miljö och jag tänker att man kan göra skillnad genom att göra bra medvetna val. Min ambition med WASHOLOGI är att det ska vara så skonsamt som möjlig, för kläderna, för miljön och för människan. Vi har nyligen investerat i ett verktyg så vi tillverkar nu egna flaskor i Sverige av miljömedveten Bioplast vilket är ett steg i det pågående arbetet att tänka hållbart. Du brinner för kvinnofrågor också. – Jag brinner nog för människor i stort, jag jobbade tidigare inom socialtjänsten, med barnavårds¬utredningar. Nu vill jag hjälpa kvinnor som behöver lite extra stöd eller särskilda förutsättningar för att komma ut i yrkeslivet. Det blir ytterligare ett sätt för mig att tänka hållbart ur ett större perspektiv, de kan få ett sammanhang genom att jobba åt Washologi. Vilket är dina bästa tvättknep? – Att dosera rätt! Många över¬doserar för att vara på den säkra sidan, och det är jätteknasigt både för ekonomin och miljön. Ofta tvättar vi dessutom i onödan bara för att få en nytvättad känsla. Så vädra mer och använda linnevatten som en uppfräschning och en nytvättad doft. Viktoria Widengren, VD samt operativt ansvarig och grundare av Washologi. Drömmer om: Att resa mer och jobba mindre. Men först att Washologi ska bli ett riktigt väletablerat varumärke i Europa. Intressen: Inredning, mat, vänner, resa och familjen förstås inkl vovven. Beskriv dig själv med 3 ord. Driftig, uthållig och positiv. Motto: Att våga följa mitt hjärta och inte låta mitt liv styras av rädslor. 120 GATE REPORT # 04/2017