GATE report 1
LOGISTIK Järnväg är ett intressant transportalter
nativ Text: Fredrik Dhejne G ate Report har tidigare rapporterat om Kinas stora satsning på järnvägstransporter till Europa och Volvo Cars har startat en regelbunden trafik med nya S90-bilar från fabriken fabriken i Daqing i norra Kina till belgiska Zeebrugge. Tågtrafik mellan Kina och Europa är ett intressant komplement till flyg- och fartygstransporter, säger Sven Reissig och Göran Wollmer, verksamma hos Schenker AB Multimodal and Dedicated Solutions i Malmö. Sidenvägen bestod ursprungligen av ett nätverk av vägar mellan Kinas dåvarande huvudstad Chang'an, dagens Xi'an, i centrala Kina, och Europa. En av dagens tåglinjer går ungefär samma väg som den gamla handelsrutten. – Det finns en nordlig sträckning via Ryssland och en sydligare genom Kazakstan, säger Göran Wollmer. Den moderna Sidenvägen ingår i en mycket stor kinesisk satsning på järnvägar, vägar och hamnar där avsikten både är att öka handeln och stärka Kina politiskt. Schenker är en av de största aktörerna som organiserar järnvägstransporter mellan Kina och Europa. Man ska se den här leden och tågtransporter som en ny möjlighet och ett komplement till sjötransporter och flygtransporter, menar Sven Reissig och Göran Wollmer. – Ser vi till volymer kan vi inte konkurrera med sjötransporterna. Ett av de riktigt stora containerfartygen tar oerhört många fler containrar jämfört med ett tågset. Kan vi komma upp i en procent av varuflödet mellan Kina och Europa skulle vi vara mycket nöjda, konstaterar Göran Wollmer. Vilka fördelar har tågtransporter mellan Kina och Europa? –Tågalternativet är en nisch mellan sjö och flyg där tid och transportpris är avgörande faktorer för valet av transportslag. Med en transporttid på cirka 25 dagar från dörr till dörr når man kunden betydligt snabbare än med båttransport men till ett högre pris. En flygtransport är 72 GATE REPORT # 04/2017