Ett misch-masch av myggor och elefanter 1
4. Film .........................................
30 4.1. Stiftelsen Svenska Filminstitutet ........................................................................ 30 4.1.1. Framväxten av regional filmkulturell verksamhet ................................... 30 4.1.2. Regionala produktionscentrum ............................................................... 30 4.2. Det filmpolitiska området idag ........................................................................... 31 4.3. Filmkulturell verksamhet i kultursamverkansmodellen ...................................... 32 4.3.1. Verksamheter, organisering och lokalisering ......................................... 32 4.3.2. Främjande på tre ben ............................................................................. 33 4.4. Samtal med regioner: Det filmkulturella ur regionalt perspektiv ........................ 35 4.4.1. Film som professionellt konstområde vsv filmkulturella verksamheten – integrerade, och inte ......................................................................................... 35 4.4.2. Skillnader och likheter mellan professionellt skapande inom filmområdet jämfört andra konstområden ............................................................................ 36 4.4.3. Utvecklingsmöjligheter och ambitioner finns för filmen som konstområde ......................................................................................................................... 36 4.5. Filmkulturell verksamhet i siffror ........................................................................ 37 4.5.1. Årliga bidrag 2010–2020 – film ............................................................... 37 4.5.2. Intäktsfördelning 2020 – film .................................................................. 39 4.5.3. Kostnader för film 2020 .......................................................................... 40 4.5.4. Personal 2019 och 2020 – film ............................................................... 41 4.5.5. Utvecklingsbidragen till filmområdet har ökat ......................................... 42 5. Arkiv, film och de andra områdena i kultursamverkansmodellen – jämförelser i siffror 44 5.1. Bidrag till arkiv, film och andra områden ........................................................... 44 5.2. Intäkter för arkiv, film och andra områden 2020 ................................................ 45 6. Sammanfattande slutsatser .................... 47 6.1. Enskild arkivverksamhet .................................................................................... 47 6.1.1. Enskilda arkiv har stärkts i kultursamverkansmodellen .......................... 47 6.1.2. Bidragen till enskilda arkiv har ökat, liksom andelen förtecknade arkivbestånd ..................................................................................................... 47 6.1.3. Brist på resurser är en utmaning ............................................................ 47 6.1.4. Enskilda arkivens rapportering till Nationella arkivdatabasen viktig för ökad sökbarhet ................................................................................................. 48 6.1.5. Digitalisering förutsätter resurser och nationella lösningar ..................... 48 6.1.6. Arkiv utan ägare riskerar att försvinna .................................................... 48 6.2. Filmkulturell verksamhet .................................................................................... 49 3