Ett misch-masch av myggor och elefanter 1
finns kopplade till dessa områden. Utgångspunkten
är förordningen (2010:2012) om fördelning av vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet och de nationella kulturpolitiska målen. Ett mål som har uppnåtts i genomförandet av studien är att kunskapsutbytet mellan regioner om arkiv- och filmområdena har ökat genom de gruppsamtal vi har fört med flera regioner. Dessutom har regionala kulturchefer och strateger uppgett att samtalen de har hållit med verksamheterna inför våra möten, med utgångspunkt i kunskapsunderlag och frågor62, varit kunskapshöjande ur ett inomregionalt perspektiv. När det gäller vårt – Kulturrådets, Filminstitutets och Riksarkivets – lärande så vill vi lyfta att dels har vår kunskap om arkiv- och filmområdena ökat, dels har vi påmints om betydelsen av att stärka vår egen samordning så att vi blir ännu tydligare visavi regionerna. Som nämnts tidigare medför inkluderandet av film och arkiv i kultursamverkansmodellen att bidragsgivning till verksamheter inom dessa områden nu fördelas av två statliga aktörer: Kulturrådet och Riksarkivet, respektive Kulturrådet och Svenska Filminstitutet. I syfte att förebygga otydligheter gällande vilken statlig aktör man ska vända sig till i olika ärenden är det viktigt att vi fortsätter utveckla vår samordning och externa kommunikation gentemot regionerna och verksamheterna som berörs. 62 Pm inför samtal om arkiv och film 210618, Adm 2020/98. Frågorna framgår av bilaga 2. 51