Ett misch-masch av myggor och elefanter 1
En varningsflagga höjdes också för nya satsningar
på produktion med oförändrade resurser. Det finns en risk med att ett större ansvar för det filmpedagogiska arbetet läggs på kommuner som inte har resurser att bära det. 4.4.2. Skillnader och likheter mellan professionellt skapande inom filmområdet jämfört andra konstområden De regionala företrädarna lyfte både likheter och skillnader mellan professionellt skapande inom film och andra konstområden. Som någon påpekade har alla konstområden sin speciella finansieringsmodell och logik, men utövarna har samma behov för att kunna leva och verka. En generell uppfattning är att statens helhetsansvar för filmpolitiken stärkt filmen som professionell konstart i regionerna: men i flera regioner saknas produktionsmedel för film. Jämfört med andra konstområden är det ett större glapp mellan talang och professionell filmarbetare på filmområdet, menade en kulturchef. Under vissa perioder har det regionalt funnits mycket mer produktionsmedel tack vare EU-projekt. Utmärkande för professionellt filmskapande är att produktionsprocesserna kan sträcka sig över flera år och består av olika faser. I vissa faser, till exempel i utvecklingsfasen, kan även mindre stöd ha stor betydelse. Filmskapandet rymmer också professionella från andra områden. En skiljaktighet som lyftes är att film är given som kulturell och kreativ näring (KKN) – både kultur och tillväxt, medan man inom till exempel bildkonst mer självklart har ett konstnärligt perspektiv, med konstnärlig frihet i fokus. Även i detta sammanhang lyftes att en helstatlig filmpolitik borde ge förbättrade förutsättningar att ha ett konstnärligt perspektiv även på film, och inte bara ett näringspolitiskt. Just filmproduktions bäring på regional utveckling, menar en företrädare, gör att den inte kan få offentliga medel – en situation den delar med annan kommersiell verksamhet på kulturområdet. I samtalen lyftes både aspekten att närings- och kulturpolitiska medel tillsammans skapar förutsättningar för filmskapare, och att det finns en potentiell konflikt mellan den konstnärliga friheten och regionalt varumärkesbyggande. 4.4.3. Utvecklingsmöjligheter och ambitioner finns för filmen som konstområde Samtalen om utvecklingsmöjligheter kom huvudsakligen att kretsa kring professionellt filmskapande. Flera regioner lyfte att möjligheterna till professionell filmproduktion behöver förbättras, genom utredningsuppdrag och satsningar. Utredningar om regionala filmfonder pågår på flera håll och det finns även ambitioner bland regionerna att återigen söka EU-medel. Regionernas argument för satsningarna handlar om att den regionalt producerade filmen bidrar till att skapa stolthet och inspirerar. Filmen ska spegla hela Sverige – den plats man bor på ska synas på film. Lika viktigt är det att regionerna och staten tillsammans värnar yttrandefrihet, jämställdhet och mångfald inom svensk filmproduktion. En utbredd uppfattning bland regionerna är att det främjande arbetet behövs för den professionella filmen att ta avstamp i, annars blir det kontraproduktivt. Likaså är utbildning och bransch ömsesidigt beroende av varandra, satsningar behöver göras på båda. Ett sätt är att stärka nätverk för branschen och ha en nära dialog. 36