Buffé SOMMAR – TREND/SMAK/DESTINATION
Buffé GRÖNSKANDE MIDSOMMAR!
Buffé BUFFÉ 25 ÅR
Buffé BURGARE MED KARAKTÄR
Buffé GALEN I GLASS
Buffé MATSKOLA
Buffé ICAs EGNA SIDOR
ICAs EGNA SIDOR N MATHIAS JONSSON BOR: Ogestad, v
äster om Gamleby ANTAL DJUR: Ca 1 700 mjölkkor och ungdjur ANTAL ANSTÄLLDA: 30 st MJÖLKPRODUKTION PER ÅR: 18 miljoner kg Mejeri på svenska Utanför Gamleby i Småland finns en av Skånemejeriers producenter: Ogestad Egendom, som drivs av Mathias Jonsson tillsammans med sina bröder Henrik och Gabriel. Deras hjärtefråga? Mjölk! Buffé fick en pratstund med bonden Mathias. Hur jobbar ni med djuromsorg? – God djuromsorg är en prioritet och självklarhet hos oss som bondgård men också för leverantören och handlaren som i slutändan säljer produkterna. När man frågar konsumenter vad som är viktigt för dem när de handlar mejerivaror anses djurens välfärd som det viktigaste. Sverige är ett föregångsland inom djuromsorg. Skånemejerier är ett av Sveriges största mejerier och tillämpar oberoende certifiering av sina gårdar genom en tredje part. Det är en extern kontroll som gör att vi också kan känna oss extra trygga i att djuren är friska och mår bra. Varför är det viktigt att välja mejeriprodukter med svenskt ursprung? – Svensk mjölk har 44 procent lägre utsläpp av växthusgaser per kilo mjölk än världsgenomsnittet. När man som konsument väljer svensk mjölk, ost, yoghurt och grädde gör man ett mer hållbart val för både planeten och sig själv. Hur ser vi till att behålla svenskt ursprung på mejerisortimentet? – Vi behöver upplysa konsumenterna om fördelarna med att välja svenskt. I dessa coronatider, då den svenska självförsörjningsgraden har diskuterats, hoppas jag att fler får upp ögonen för svenska produkter. Självförsörjningsgraden i Sverige har sjunkit till 50 procent – jämfört med till exempel 80 procent i Finland. Med en högre självförsörjning blir vi mer robusta för att kunna hantera olika typer av kriser eller handelshinder. I fredstid handlar robusthet lika mycket om att ge utrymme för mer hållbar produktion, större möjligheter till konsumtion och export av bra livsmedel med lägre klimatpåverkan och fler stabila arbetstillfällen. 37 BUFFÉ #06–07/2020 ICA har under lång tid i samverkan med svenskt lantbruk ställt om våra egna mejeri-, kött- och charkprodukter till svenskt. Inom vårt eget mejerisortiment har vi fokuserat på helheten och gjort så många förflyttningar som möjligt till svenskt ursprung, både inom feta och magra produkter. R Foto Daniel Nestor I C A s E A G S I D O
Buffé SOFIAS SPANING