Årsredovisning Örebrobostäder AB 2018 1
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2018 Hållbarhetsr
apport
Hållbarhetsrapport Samspel med intressenter Samar
bete ökar hyresgästers delaktighet Att renovera ett hus eller stadsdel kräver en gedigen planering för en hyresvärd. Och att man lyssnar på sina hyresgäster. De har inflytelserätt vid renoveringar som leder till ökad standard eller till att bostaden byggs om. Sedan några år tillbaka har ÖBO en systematiserad process för hyresgästdelaktighet i samband med större ombyggnationer. Processen har tagits fram tillsammans med Hyresgästföreningen. En ombyggnation löper över lång tid. Från det att de boende får den första informationen, tills dess att de flyttar tillbaka till sina nyrenoverade lägenheter kan det ha gått flera år. Under hela tiden har ÖBO och Hyresgästföreningen ansvar för att hålla de boende informerade. – Särskilt kring större ombyggnationer är vårt samarbete med Hyresgästföreningen nära. Allt för att säkerställa att de boende får den information de behöver och möjlighet att påverka sin boendemiljö, förklarar 34 Maria Nordhag, ombyggnadssamordnare hos ÖBO. Hyresgästföreningen ansvarar för delar av boinflytandearbetet, bland annat genom att engagera en samrådsgrupp som kan vara bollplank under några intensiva månader i projekteringsarbetet. Nyckelpersonerna i kommunikationen kring ett ombyggnadsprojekt är ÖBOs ombyggnadssamordnare samt Hyresgästföreningens särskilda kontaktpersoner. – Det är en stor fördel att ha kontaktpersoner som arbetar tillsammans med oss i alla våra stora projekt. Vi stämmer av med varandra, med samrådsgruppen, de boende och projektledningen och ser till att kommunikationen förs vidare åt båda håll, berättar Maria. Vidareutveckla och förbättra Under 2018 har man påbörjat ett arbete för att förfina boinflytandeprocessen. – Det är inte alltid lätt att hitta deltagare som vill delta i samrådsgrupper, alla trivs inte att arbeta i grupp eller så har man svårt att avsätta tid. Därför vill vi hitta sätt att få ännu fler boende att komma till tals. Det kan vara genom stormöten, intervjuer, enkäter, nyhetsbrev eller workshops, säger Maria. Man har också sett att det finns brister i kommunikationen när det gäller vad man som hyresgäst kan påverka och om i vilken mån man kan få sina önskemål tillgodosedda. – Vi måste vara tydligare med vad som är möjligt påverka. Och att det ibland handlar om att kompromissa. Tryggt med enhetliga svar Marina Berg är en av de två personer på Hyresgästföreningen som arbetar tillsammans med ÖBO i de stora renoveringsprojekten. – Vi har ett bra samarbete med ÖBO. Efter varje projekt eller deletapp utvärderar vi vad som fun gerade bra eller dåligt, och försöker dra lärdom av det. På senare år har vi även fått en ökad kontakt med projektledarna, vilket är positivt. En ROTrenovering har en stor påverkan på de boendes liv. Många känner förväntan, men det finns även en oro. Hur kommer det att se ut? Bor mina grannar kvar? Hur hög blir den nya hyran?
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2018 Året i siffr
or ÖrebroBostäder AB
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2018 ÖBO Omsorgsf
astigheter AB
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2018 Västerporten
Fastigheter i Örebro AB
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2018 ÖBO Husaren
AB
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2018 Fastighetsbe
stånd
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2018 Ordlista/ De
finitioner
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2018 Kartor