WE 1
KRÖNIKA | 1 : 2018 Digitalt är DET NYA GRÖNA »Bra
vo, säger jag ibland till någon som står med hörlurar och lyssnar på musik. Reaktionen, när vi väl fått kontakt, är alltid förvirrad. Bravo för vad då? För att du är med och räddar klimatet, svarar jag«, skriver Mattias Goldmann, VD för den gröna och liberala tankesmedjan Fores, i denna krönika. D en som bytt från cd-skivor till Spotify minskar nämligen klimatpåverkan för sitt lyssnande med ungefär 85 procent - förstås beroende på hur många CD-skivor man annars haft. Och det svenska klimatmålet för år 2045, som sju av riksdagens åtta partier står bakom, är att minska klimatpåverkan med just 85 procent. Så Spotify-lyssnaren kan räcka upp handen nästan 30 år för tidigt och säga »klar«. Hur vi lyssnar på musik är förstås inte den viktigaste klimatfrågan. Men den pekar på något viktigt: Att den klimatsmarta omställningen inte är en uppoffring. När vi har med all världens musik överallt, direkt i mobilen, känner vi minst av allt att vi försakar oss för någon annans skull. S amma mobil ger oss en hel rad andra digitaliserade klimatnyttor. Den ersätter kameran, videon, radion, kompassen, GPS:en och en lång rad andra funktioner, som tidigare krävt var sin apparat, samtidigt som vi har glädjen av att ha allt samlat på ett ställe. Med hjälp av mobilerna kan vi också lämna dagens privatägda bilar - som står oanvända 95 procent av tiden - och dela på bilar, så att en enda bil räcker för åtta till tio användare, vilka på köpet slipper bekymra sig om besiktning, service, reparation, tankning eller laddning. I nästa steg kan den självkörande bilen direkt åka på nästa uppdrag när det nuvarande är färdigt och antalet bilar minskar ännu mer. Då frigörs stora utrymmen för alltifrån cykelbanor över uteserveringar till parker och grönytor. Digitalisering betyder med andra ord inte uppoffring, utan den ger livskvalitet. P å gods- och logistisksidan är vinsterna minst lika stora när vi med digitaliseringens hjälp kan samordna transporter och nå LaaS - Logistics as a Service - den okända brodern till MaaS, Mobility as a Service. Kika in i en genomsnittlig skåp- eller lastbil och du ska finna att det finns plats »Digitaliseringen går så fort att lagstiftarna inte hänger med.« MATTIAS GOLDMANN, VD FORES över. Nu kan den utnyttjas och samlastningen bli systematisk. Vinsterna för åkerier och transportköpare är uppenbara. Samtidigt minskar utsläppen och det blir mindre trångt på vägarna. Och dessutom slipper vi dessa förargliga matkasseleveranser, där varje företag kommer för sig och vid olika tider. En normal kväll räknar jag i mitt eget bostadsområde till sex-sju skåpbilar, som nu alltså kan bli en enda. D igitaliseringen går så fort att lagstiftarna inte hänger med. Det gör Mattias Goldmann är VD för den gröna och liberala tankesmedjan Fores. 47 att potentialen inte kan utnyttjas fullt ut. När vi synliggör dessa hållbarhetsvinster, som vi fått i vardagen förstår vi också hur viktig digitaliseringen är för att få ett mer hållbart, klimatsmart näringsliv. Med digitala plattformar systematiserar och effektiviserar vi arbetet, så att varje produkt och tjänst kan leva upp till sin fulla potential. Det bästa sättet att skynda på politikerna, så att potentialen kan förverkligas, är att visa hur många problem och utmaningar digitaliseringen bidrar till att lösa. Så nästa gång du ser en politiker med mobilen i näven, gå fram och säg bravo.