Buffé Sida 1
Buffé Sida 2
Buffé Sida 3
Buffé Sida 4
Buffé Sida 5
Buffé Sida 6
Buffé Sida 7
Buffé Sida 8
Buffé Sida 9
Buffé Sida 10
Buffé Sida 11
Buffé Sida 12
Buffé Sida 13
Buffé Sida 14
Buffé Sida 15
Buffé Sida 16
Buffé Sida 17
Buffé Sida 18
Buffé Sida 19
Buffé Sida 20
Buffé Sida 21
Buffé Sida 22
Buffé Sida 23
Buffé Sida 24
Buffé Sida 25
Buffé Sida 26
Buffé Sida 27
Buffé Sida 28
Buffé Sida 29
Buffé Sida 30
Buffé Sida 31
Buffé Sida 32
Buffé Sida 33
Buffé Sida 34
Buffé Sida 35
Buffé Sida 36
Buffé Sida 37
Buffé Sida 38
Buffé Sida 39 _5M AMERIKATRENDER... A Restauranger
och snabbköp slås ihop »restaurangbutiker« där kockar snor hop äkta hemlagat till en kräsen publik. Etnisk mat får en allt starkare profil, och Cecilia Andersson serverar ICA-kunden Jonas Friman ett lunchpaket. Trendigt i svenska butiker Mats Anderssons devis är Mat i tiden; när det händer saker på livsmedelsmarknaden vill han vara med. Den sjätte april i år nyöppnade han sin butik ICA Grytan i Västerås. Före renoveringen hade han rest runt i Holland och England och tittat hur de gjort i butiker där. - Idag pratar man om »marknadsandelen Magen* som butiker och restauranger slåss om. Medan matförsäljningen i butik stått stilla har försäljningen på pizzerior och hamburgerbarer ökat. För att möta det kan man nu köpa färdigmat i butiken, där woken är den centrala punkten, berättar Mats. - När kunderna får nya sätt att leva måste vi anpassa oss. Vi har också breddat vårt sortiment med produkter från hela världen. Idag är varje kund egentligen tre kunder. Ibland vill kunden ha oss som snabbutik för morgondagens frukost, ibland är det storhandling och ibland är de ute efter lite annorlunda ingredienser till något speciellt recept. - Att tillhandahålla exotiska smaksättare och såser är också ett sätt att bygga upp en image, säger Mats Andersson. Man ska kunna laga recept från världens alla hörn med ingredienser från vår butik. nu inte bara i storstäderna. > Konsumenterna värdesätter »mattryggheten« allt högre och hälsosam mat får större plats, liksom nyttigare snabbmat (vegetariskt, soppor etc). ,Y Preparerade färskvaror, som hackad lök, skurna morötter och portionsförpackad sallad, spelar en allt viktigare roll i våra kök. & Stadskärnorna blir åter intressanta områden för att öppna mataffärer, men dessa utvecklas mer till »restaurangbutiker«. )< Maten kommer dit människorna redan finns, på macken, i bokhandeln, i klädaffären, på varuhuset och hos juveleraren. & Frukostvanorna flyttar utanför hemmets väggar, något som märks bland annat på att en stor amerikansk hamburgerkedja i Sverige nyligen började med morgonöppet med frukostmeny. AOL
Buffé Sida 40