Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64 Många vill handla ekologiska och r
ättvist producerade varor. Men vilka märkningar kan man lita på? Text Anna Sjögren Lär dig konsumera schyst När den gemensamma nordiska miljömärkningen Svanen inrättades 1989, var det ovanligt med miljömärkning. I och med att fler miljömärkningar kommer ut på marknaden kan det bli svårt för konsumenten att veta vad han eller hon ska välja. – Märkningen kom till för att underlätta för konsumenten att se vilken som är den bättre varan ur miljösynpunkt. Men om det blir för mycket märkningar får det motsatt effekt, konsumenten vet inte vad den ska välja, säger Katarina Frisk på Konsumentverket. De miljömärkningar som Konsumentverket anser vara seriösa är de som använder sig av en så kallad tredjepartsmärkning. Den tredje parten är miljöcertifieringsorganisationen som står mellan producenten och konsumenten. – Det innebär att det är en oberoende part som kontrollerar en produkt i enlighet med de uppställda kraven. Den har alltså inget vinstintresse i att en produkt blir miljöcertifierad. Vissa företag, som Änglamark, har egna miljömärkningar. De kan visserligen ha rätt högt ställda miljökrav, men eftersom de ställer upp 64 KOLLEGA 5-10 kriterierna för sina egna produkter är de inte oberoende. Finns det några fallgropar som konsumenten ska undvika? – Man får inte kalla en vara för ekologisk om den inte är det. Som konsument kan man vara observant och titta efter en märkning eller ett nummer till kontrollorganisationen på förpackningen när en vara kallas ekologisk, säger Katarina Frisk. Att marknadsföra en vara på ett missvisande sätt är inte tillåtet enligt marknadsföringslagen. Det företag som påstår att en produkt är miljövänlig och inte kan påvisa detta kan åtalas. – Eftersom nästan allt vi producerar påverkar miljön så kan man ifrågasätta det ordet. Om varan ska få kallas miljövänlig får den i princip inte påverka miljön alls. Rainforest Alliance är en vanlig märkning som kan finnas på produkter från regnskogar. Den är inte en miljömärkning enligt Konsumentverket. Miljökraven som märket ställer är inte tillräckligt hårda. – De har en intention att stödja en produktionsform som är snällare, men når inte upp till kraven för en miljömärkning. Se vilka miljömärkningar som är godkända på kollega.se TIPS FÖR ATT BLI MILJÖSCHYST: ● Välj miljömärkt som använder tredjepartsmärkning. ● Ta vara på matrester. Att slänga mat är inte bra ur miljösynpunkt, oavsett om den är ekologisk eller inte. ● Dra in på köttet. Köttproduktionen har stor påverkan på klimatet. ● Handla nära. Då minskar du ditt utsläpp från att åka till och från affären. ● Påverka din butiks utbud genom att efterfråga miljömärkta varor. ● Handla säsongsanpassat i den mån det är möjligt. LINA ALRIKSSON/SCANPIX Många vill handla ekologiska och rättvist producerade varor. Men vilka märkningar kan man lita på? Text Anna Sjögren Lär dig konsumera schyst När den gemensamma nordiska miljömärkningen Svanen inrättades 1989, var det ovanligt med miljömärkning. I och med att fler miljömärkningar kommer ut på marknaden kan det bli svårt för konsumenten att veta vad han eller hon ska välja. – Märkningen kom till för att underlätta för konsumenten att se vilken som är den bättre varan ur miljösynpunkt. Men om det blir för mycket märkningar får det motsatt effekt, konsumenten vet inte vad den ska välja, säger Katarina Frisk på Konsumentverket. De miljömärkningar som Konsumentverket anser vara seriösa är de som använder sig av en så kallad tredjepartsmärkning. Den tredje parten är miljöcertifieringsorganisationen som står mellan producenten och konsumenten. – Det innebär att det är en oberoende part som kontrollerar en produkt i enlighet med de uppställda kraven. Den har alltså inget vinstintresse i att en produkt blir miljöcertifierad. Vissa företag, som Änglamark, har egna miljömärkningar. De kan visserligen ha rätt högt ställda miljökrav, men eftersom de ställer upp 64 KOLLEGA 5-10 kriterierna för sina egna produkter är de inte oberoende. Finns det några fallgropar som konsumenten ska undvika? – Man får inte kalla en vara för ekologisk om den inte är det. Som konsument kan man vara observant och titta efter en märkning eller ett nummer till kontrollorganisationen på förpackningen när en vara kallas ekologisk, säger Katarina Frisk. Att marknadsföra en vara på ett missvisande sätt är inte tillåtet enligt marknadsföringslagen. Det företag som påstår att en produkt är miljövänlig och inte kan påvisa detta kan åtalas. – Eftersom nästan allt vi producerar påverkar miljön så kan man ifrågasätta det ordet. Om varan ska få kallas miljövänlig får den i princip inte påverka miljön alls. Rainforest Alliance är en vanlig märkning som kan finnas på produkter från regnskogar. Den är inte en miljömärkning enligt Konsumentverket. Miljökraven som märket ställer är inte tillräckligt hårda. – De har en intention att stödja en produktionsform som är snällare, men når inte upp till kraven för en miljömärkning. Se vilka miljömärkningar som är godkända på kollega.se TIPS FÖR ATT BLI MILJÖSCHYST: ● Välj miljömärkt som använder tredjepartsmärkning. ● Ta vara på matrester. Att slänga mat är inte bra ur miljösynpunkt, oavsett om den är ekologisk eller inte. ● Dra in på köttet. Köttproduktionen har stor påverkan på klimatet. ● Handla nära. Då minskar du ditt utsläpp från att åka till och från affären. ● Påverka din butiks utbud genom att efterfråga miljömärkta varor. ● Handla säsongsanpassat i den mån det är möjligt. LINA ALRIKSSON/SCANPIX
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68