Buffé 1
Mötet RÖRANDE BRA RESULTAT! På Bäckagårdsskolan f
år eleverna röra på sig varje dag. Det leder inte bara till starkare barn – de höjer också sina betyg. AV ANNA K SJÖGREN FOTO DAVID BACK – I NIAN ÄR DET MYCKET PLUGG. Pressen inför de nationella proven och slutbetygen gör att jag känner mig tråkig, säger Tanja Peric. – Under rörelsepassen kan vi koppla av och släppa fram de roligare sidorna, det är så skönt. På den kommunala skolan Bäckagårdsskolan, med 650 elever från förskoleklass till årskurs nio, i östra Malmö står elevernas fysiska, psykiska och sociala hälsa i centrum. Varje dag finns det ett lektionspass då de ska röra på sig. Det är antingen en idrottslektion eller ett rörelsepass på 30 minuter, vilket kan jämföras med de flesta andra grundskolor där eleverna har max två idrottslektioner i veckan. När Buffé besöker skolan är klass 2B ute på fotbollsplanen tillsammans med sin klasslärare. Några sparkar fotboll och andra bygger en pyramid av sig själva i klassisk cirkusstil. Från sitt fönster på andra våningen ser skolans rektor Jenny Bergwall hur eleverna leker på den rymliga skolgården. – Ibland är det lekar som de lärt sig under rörelsepassen, men lika ofta är det egna påhitt, säger Jenny. – Vi arbetar med en helhetssyn på hälsa och vill bidra till att varje elev blir en välmående och väl fungerande samhällsmedborgare. I det arbetet ingår att alla får röra sig varje dag, men lika viktigt är att de lär sig de demokratiska spelreglerna och hur människan fungerar tillsammans med andra i det sociala samspeBUNKEFLOMODELLEN ÄR FÖREBILD Både barn och vuxna mår bra av att röra sig. I dag finns det vetenskapliga bevis för att det även är hälsosamt för hjärnan. Forskning från Ängsslättsskolan i Bunkeflo i Malmö, där man startade redan 1999 (Bunkeflomodellen), visar att elever som har dagliga rörelsepass inlagda på schemat höjer sina betyg, inte bara i idrott utan även i andra ämnen, och det gäller framför allt för pojkarna. Alla får starkare muskler och benstomme. let. Varje elev ska känna att hon eller han kan göra stor skillnad för många. Jenny berättar också att skolan samarbetar med organisationen »Idrott Utan Gränser«. Det innebär att aktiva idrottare kommer hit och deltar i undervisningen. De visar sina sporter och låter eleverna testa. Under våren har skolan till exempel haft besök av ett basketlag från Malmö och en brottare som deltog i OS i Beijing 2008. MATEN ÄR EN VIKTIG DEL av hälsoarbetet. Det finns en sockerpolicy som innebär att man inte får ta med sig godis eller läsk till skolan. Det finns ingen kiosk på skolan eller i kvarteret, och om det är något som ska firas serveras det hellre fruktsallad än glass eller tårta. – En del tycker nog att det låter tråkigt med sockerpolicyn, men det tycker inte vi som går här. Vi känner i stället att den är ett av många bevis på att skolans ledning och lärare vill vårt bästa, att de har omsorg om oss, säger Kristian Herceg, som går i åttan. I skolrestaurangen börjar eleverna med det dignande grönsaksbordet. En av eleverna som går i trean tar några marinerade kikärter, lite rivna morötter och en sked med broccolisallad som är prickig av solrosfrön. Framför det stora fatet med morotsstavar funderar hon lite innan hon greppar en lila och en orange morotsstav med tången. Ungefär en tredjedel av hennes tallrik är fylld med grönsaker när hon fortsätter till den varma serveringsvagnen med köttbullar, sås och potatis. Linda Dahmström och Ann-Sofie Nilsson skapar den färgrika buffén. Under lunchen ser de till att den är fräsch, de fyller på med nytt och svarar på elevernas frågor om vad det är i de 21 olika skålarna med grönsaker, röror och såser. – Barnen är nyfikna, och en del gillar att smaka på Tanja Peric och Kristian Herceg har massor av goda saker att säga om skolans hälsoarbete. 22 BUFFÉ 8 • 2017 nya blandningar och peppar varandra. En som gillar marinerade kikärter kan locka en kompis att ta en ärta för att testa. Många tycker att det är spännande med gula och lila morötter, för det har de aldrig sett hemma. Vi är noga med att lägga upp grönsakerna så att de tilltalar barnen. De små vill ha var sak för sig, medan de äldre föredrar blandade sallader som