De har kort stubin båda två. Men de är aldrig lån
gsinta. Det är en av nycklarna till att syskonparet Knut och Marianne Hagberg lyckats som designer på Ikea i över 30 år. M an lever ju med sin passion. Och eftersom vi aldrig gör samma saker utan ständigt har kontakt med nya människor, nya fabriker, nya tekniker och nya material så är det väldigt omväxlande och roligt, säger Marianne. Men hur kommer det sig att ett syskonpar inte bara väljer samma yrke utan också jobbar ihop under ett helt yrkesliv? – Pappa var läkare och mamma var konstnär och hennes vänner var roligare. Och eftersom mamma var skulptris så fick vi också leka med leran och måla i hennes ateljé, och allt det påverkade oss nog väldigt mycket, säger Marianne. – Sedan har vi också alltid trivts väldigt bra med varandra och haft mycket kul ihop. Fast till en början hade Knut helt andra planer och utbildade sig till kock. När han sedan upptäckte att det inte var hans drömjobb beslöt han sig för att hänga på sin lillasyster när hon skulle utbilda sig vid den danska motsvarigheten till Konstfack i Köpenhamn. Efter den femåriga utbildningen till inrednings- och möbelarkitekter startade de eget i Malmö och arbetade med inredning i offentliga miljöer. Tills de fastnade för en, som de tyckte, ovanligt rolig annons där Ikea sökte ”dekochefer för Europa”. Efter sex månaders provanställning erbjöds de att jobba som designer och har sedan dess i stort sett alltid jobbat tillsammans. Nu delar de på en liten avskild hörna av ett stort kontorslandskap i ett hus intill varuhuset i Älmhult. En stor del av arbetsytan tas upp av varsitt ritbord, vilket är en sällsynthet bland dagens designer, får jag veta. –Det är lite ålderdomligt, lite Jurassic park så där. Visst finns det fördelar med att jobba i datorn, som de flesta gör. Men jag ser mitt jobb som ett hantverk och vill inte ha skärmens begränsningar, säger Marianne. Syskonen designar mellan 25 och 30 produkter varje år. Det mesta görs på uppdrag av andra experter inom Ikea. – Det finns sortimentsstrateger och ansvariga för olika områden, som sängavdelning, kök och så vidare, och då får vi uppdrag när de tycker att det saknas något i sortimentet, eller något fasas ut och ska ersättas med en ny produkt, säger Knut. Under åren har de hunnit designa det mesta, alltifrån bestick och lampor till kontorsmöbler 38 KOLLEGA 5-12 och soffor. En av deras favoriter är barnmöbeln Pussel som gjordes på 1980-talet och som de fått flera utmärkelser för. – Då var de flesta barnmöbler vuxenmöbler i mindre skala och vi ville skapa något annat, som utgick från barnen och deras värld, säger Knut. Arbetet inleds med att syskonparet gör en skiss tillsammans och sedan en skalritning och modell. Men all formgivning på Ikea är ett teamwork, betonar Knut. Resten av processen, som brukar ta ett par år från skiss till färdig produkt, är många inblandade i. Inte minst viktiga är de anställda på ”modellverkstan” som Marianne och Knut besöker ett par gånger varje dag. Här diskuterar de prototyper med personalen som, enligt Knut, har en kompetens i världsklass, oavsett om det gäller stoppmöbler, metaller, lackering, trä eller plast. – Det är här vi designer ser om våra idéer håller. De är riktiga problemlösare som ofta kommer med nya idéer också, säger Knut. Förutom att designa är syskonen ibland också mentorer för elever och håller föredrag om sitt arbete någonstans i världen. En till två gånger i månaden reser de också utomlands för att besöka industrier, leverantörer och möbelmässor. – Man får många nya idéer när man ute på fabrikerna. En gång kom vi exempelvis till en liten företagare i Sydkorea som tillverkade högtalarskydd till bilar och använde sig av ett fantastiskt material som vi aldrig sett förut. På så vis fick vi idén till den av våra produkter som nog sålts mest genom åren, skrivbordstillbehöret Dokument. Vad har ni att säga om att Ikea har kritiserats för att kopiera andras design? – Ikea medger så klart att det kan ske misstag, men vi kopierar aldrig avsiktligt några produkter från andra formgivare eller företag, säger Knut. De idéer som behövs för att kunna designa produkter kan komma var som helst ifrån egentligen, berättar Marianne. – De kan exempelvis komma från vardagslivet, i möten med andra, på mässor och genom att titta på hur folk beter sig. Och sedan också när man är ute och besöker leverantörerna, där får man exempelvis inspiration vad gäller nya ytskikt och nya färger, säger Marianne. – Jag tror man föds med den talangen, att kunna lagra bilder i huvudet och ta fram dem när man behöver. ANITA TÄPP SÅ KOM VI HIT: DESIGNER PÅ IKEA NAMN: Marianne Hagberg. ÅLDER: 58 år. YRKE: Arkitekt SIR MSA. TJÄNAR: Nöjd. FAMILJ: Gift med Per, 59 år, dottern Hilda, 20 år, och sonen Hugo, 17 år. FAVORITMÖBEL HEMMA: Ett gammalt matbord av furu med utdragsskiva. NAMN: Knut Hagberg. ÅLDER: 63 år. YRKE: Arkitekt SIR MSA. TJÄNAR: Nöjd. FAMILJ: Gift med Marianne, 62 år, dottern Fanny, 22 år, och katten Petter, 2 år. FAVORITMÖBEL HEMMA: Bokhyllan Princip från Ikea. STÖRSTA DESIGNFRAMGÅNGAR: Barnpallen Försiktig (från 1997) och Serien Dokument (från 1984), som fortfarande finns i butikerna. STÖRSTA DESIGNMISSEN: Plastbyrån Vollen (från 2002). FINASTE UTMÄRKELSERNA. De två designpriserna Svensk Form (4 gånger) och Designer Yearbook (3 gånger). Brevkorgen Dokument – en av syskonparets designsuccéer. kollega.se Ett fyrtiotal av Unionens alla yrken presenteras på www.kollega.se LINA ALRIKSSON