DINAPENGAR COLOURBOX 9 redaktör: Anita Täpp, anit
a.tapp@ kollega.se En utlovad pool som inte finns, mögel eller ett snabbtåg inpå husknuten. Det blir inte alltid som man tänkt när man hyrt en semesterbostad. Kan man gardera sig mot att sommardrömmen blir en mardröm? Om du hyr ditt sommarboende via ett företag i Sverige så brukar det kosta mer än om du hyr privat. Men då har du också oftast ett bättre skydd. Många av de svenska företag som förmedlar semesterbostäder är knutna till en branschorganisation som har tecknat avtal med Konsumentverket. Det reglerar exempelvis när hyran ska betalas, vad som gäller vid en avbeställning och hur man ska agera om bostaden inte är i utlovat skick. På Konsumentverkets hemsida finns information om vad avtalen innebär och vilka företag som omfattas av ett sådant. Om det uppstår en tvist med företaget har man alltid rätt till en kostnadsfri prövning i Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Men det här gäller inte om man hyr ett boende i utlandet via ett utländskt företag. – Då gäller andra villkor, som man alltid ska läsa noga, vilket kan Sommardröm 2 500 kronor, för motpartens juridiska rådgivning. vara ett problem om man inte kan språket. Då kan man inte heller vända sig till ARN utan får kontakta Konsument Europa för att få råd och hjälp, säger Lina Sångberg, jurist på Konsumentverket. Ett alternativ är att man hyr bostaden direkt av en privatperson. – Då ska man vara medveten om att det kan det bli svårt att avboka om man exempelvis blir sjuk eller om bostaden inte håller den standard som utlovats. Och då kan man inte vända sig till ARN eller Konsument Europa, utan måste gå till en domstol om det blir en tvist. Om tvisten handlar om maximalt ett halvt basbelopp, 22 000 kronor, blir det ett ”förenklat tvistemål”. Man kan då själv lämna in en stämningsansökan till domstolen och kräva att få tillbaka sina pengar. Det kostar några hundralappar i ansökningsavgift. Om man förlorar tvisten riskerar man att få betala Det man kan göra för att minska risken att bli besviken och behöva tvista när man hyr privat är att kontrollera bostaden så mycket som möjligt innan man bokar. Oavsett om man hyr privat eller via ett företag är det viktigt att besiktiga bostaden direkt när man kommer dit och om man hittar brister, dokumentera dem, gärna genom att fotografera. – Sedan är det viktigt att reklamera direkt på plats så att ägaren har möjlighet att åtgärda bristerna, som man enligt lagen har rätt till prisavdrag för, säger Lina Sångberg. Om problem med boendet gör att du råkar ut för stora förseningar eller om det finns stora avvikelser när det gäller vad som utlovats så kan du säga upp avtalet och få tillbaka pengar. Det kan handla om en del av hyran, plus eventuellt också ersättning för kostnader du haft. Kom ihåg att spara kvitton. Avdrag görs för den tid som du kanske ändå hunnit utnyttja bostaden. Om du hyrt av ett företag har du rätt att få en liknande bostad. ANITA TÄPP tips När du hyr privat: Ta reda på så mycket som möjligt om bostaden genom att fråga ägaren och be om referenser. Skriv ett ordenligt avtal om bostadens skick, vad som ingår, pris, betalningsvillkor, avresedatum, städning och vad som händer om du avbokar. När du hyr av ett företag: Kontrollera om företaget omfattas av de Allmänna villkor för uthyrning av stugor och lägenheter som Konsumentverket och turistbranschen kommit överens om. Ta reda på om det går att köpa avbeställningsskydd och hur det fungerar. Läs noga avtalsvillkoren för att se om exempelvis skatt, el och slutstädning ingår. Alltid när du hyr: Be om en skriftlig bokningsbekräftelse. Betala anmälningsavgiften i tid, men helst inte allt i förskott. Använd säkra konton på internet. Kolla att din hemförsäkring gäller om något går sönder. KÄLLA: BOKEN KÖPSMART Fler tips: www.konsumentverket.se och www. konsumenteuropa.se 5-12 KOLLEGA 43