INSÄNT VAD TYCKER DU? Skriv till insandare@kolleg
a.se eller Kollega, Insändare, 105 32 Stockholm. Du får vara anonym i tidningen men uppge namn och adress till redaktionen. Vi förbehåller oss rätten att korta långa bidrag. Intressant om ”köttbullemomsen” Tack för en bra tidning! Jag läste i senaste numret om den sänkta krogmomsen där Mats Hulth jämförde två köttbullar. ”Varför ska den fabriksgjorda köttbullen ha lägre moms är den handrullade som såldes på krogen.” Kan ni inte också ta reda på varför den handrullade köttbullen som serveras på vår restaurang i samband med en konferens ska ha dubbla momsen? Ett knepigt exempel: Ett företag har konferens. De betalar 25 procent moms för maten. Om de sedan bjuder in en gäst att äta lunch med dem betalar de 12 procent för dennes lunch. Men om samma person deltar ett par timmar på konferensen ska det vara 25 procents moms på samma lunchtallrik. Är det vår uppgift att hålla reda på om denne person enbart äter lunch eller faktiskt deltar i konferensen? SANDRA KARLSSON Om lobbying, alkohol och snus Har några funderingar utifrån Kollega nr 4 och artikeln om lobbying i EU. Vilka minns resonemangen som gick kring Systembolagets vara eller inte vara för några år sedan? Det svenska argumentet om svenskarnas folkhälsa var ett ganska lättviktigt argument jämfört med EU:s heliga princip om varors fria rörlighet. Nu däremot, är det de övriga européernas folkhälsa som är ett mycket tungt argument mot att svenskt snus ska få åtnjuta samma fria rörlighet. Det skulle vara intressant att få veta hur stor budget de europeiska öl-, vin- och sprittillverkarna har för att smörja EU-parlamentarikerna. Och hur många av de 20 000 lobbyisterna som jobbar för deras räkning. Jämför sedan det med hur mycket svenska snustillverkare spenderar för samma ändamål. Är det över huvud taget någonting alls? Är det någon mer än jag som misstänker att det finns ett samband här? Jag vet att det finns ytterligare aktörer som förmodligen kan 58 KOLLEGA 5-12 Lobbying »Det skulle vara intressant att få veta hur stor budget de europeiska öl-, vin- och sprittillverkarna har för att smörja EU-parlamentarikerna med.« ha ett finger med i spelet: De stora europeiska och internationella tobaksproducenterna, som förmodligen också har en hyfsad lobbyingbudget, är nog inte trakterade av mer konkurrens på tobaksområdet. Antirökpropagandan tär nog tillräckligt på deras vinster ändå. Dessutom läste vi nyligen i Aftonbladet om de svenska myndigheternas ”experter” i tobaksfrågor som samtidigt var rådgivare till de medicinkoncerner som tillverkar rök- och tobaksavvänjningsmedel. Medicinkoncernerna lägger säkert också en hel del resurser på lobbying i EU. ROLAND F.D. RÖKARE, ALDRIG SNUSARE OCH EU-SKEPTIKER Reaktion på reportaget om hedersvåld Jag har precis läst senaste numret av Kollega och artikeln ”Så fort hon är död får familjen tillbaka sin status”. Jag själv arbetar mycket för just hedersproblematiken och diskuterar och debatterar en hel del kring detta. Jag brukar bland annat diskutera problematiken med en muslimsk kollega på jobbet som kommer från Iran och själv har sett detta i sitt hemland. Jag tycker det är suveränt att detta tas upp i er tidning. Däremot skrivs det ett par saker jag inte riktigt håller med om. Susanne Namaani säger att det är en myt att offret är en hårt hållen muslimsk tjej. Detta kan jag inte hålla med om. Se bara på Fadime, exempelvis. Och i dagspressen kan man regelbundet läsa om invandrade tjejer som blir dödade av sina släktingar på grund av att de skaffat svenska pojkvänner. Jag är själv