Advokaten 1
Vikten av dokumentation Skadeförebyggande tips fr
ån Länsförsäkringar Som advokat går det inte att helt undgå risken för att någon gång motta krav från en missnöjd klient. Genom att vara tydlig och dokumentera uppdragets omfattning, och den rådgivning som lämnats, minskar dock risken för att tvist uppstår och i förlängningen risken för skadeståndsskyldighet. Här listar Länsförsäkringar några viktiga punkter att tänka på: Dokumentera uppdragets omfattning, inklusive överenskommelser om • begränsningar, ändringar och tilläggsuppdrag. • • Säkerställ att allmänna villkor, och uppdateringar, kommer klienten tillhanda så att villkoren kan åberopas vid eventuell tvist. Dokumentera din rådgivning, inklusive avrådan och information om risker. Klientens eget risktagande kan få stor betydelse i ansvarsbedömningen. Tänk också på att lång tid kan passera mellan genomförandet av ett uppdrag och att krav framställs. Dokumentation kring uppdragets omfattning, och vilken rådgivning som lämnats, ger Länsförsäkringar goda förutsättningar att på ett smidigt och effektivt sätt utreda kravet och företräda dig på bästa sätt. Har du mottagit ett krav? Kontakta Länsförsäkringar direkt du tar emot ett skadeståndskrav, eller får kännedom om omständigheter som ger skälig anledning att befara kommande krav. Det är viktigt att du inte medger skadeståndsansvar i någon del, då det både kan försvåra utredningen och påverka försäkringsskyddet. E-post: skadoransvar.sak@lansforsakringar.se Sveriges advokatsamfunds ansvarsförsäkringar förmedlas av försäkringsförmedlaren Willis Towers Watson Sweden AB (WTW). Försäkringsgivare är Länsförsäkringar AB (publ). Marknadsföringsmaterial. Copyright © 2022 WTW. All rights reserved. Frågor om försäkringen eller teckna ett högre försäkringsbelopp? Kontakta Advokatservice hos WTW Telefon: 08-546 359 60 E-post: advokatservice@willis.com Dokumentera din rådgivning, inklusive avrådan och information om risker. Klientens eget risktagande kan få stor betydelse i ansvarsbedömningen.