Buffé 1
ICA svarar om dåliga erbjudanden oKriv ocn iraga
Inga Bergsten i Malmö är - liksom flera andra som hört av sig - missnöjd med att många erbjudanden gäller vid köp av två och tre förpackningar. Här kommer svar. Hej Inga! Tack för Dina synpunkter på Buffé och de Stamkundserbjudanden som följer med tidningen. Vår uppgift är at t i tidningen Buffé varje månad erbjuda ett antal matidéer och recept. Septembernumret var te x ett Italieninspirerat temanummer. Till dessa recept är det min uppgift att försöka knyta lämpliga erbjudanden på varor som ha r kopplingar till temat och de presenterade matidéerna. Dessa varor erbjuds i Stamkundsfoldern - oftast med ett rabattvärde : te x kö p en flaska Zeta olivolja och få 8 kr rabatt . Denna rabat t erhålls med kupongen i samtliga ICA-butiker . Att vi inte kan visa det rabatterade konsumentpriset på varan beror pä at t respektive i c A-butik själv prissätter sina varor (vilket är ett krav från Konkurrensverket). Vissa av dessa rabatterbjudanden gäller för kö p av en (i ) förpackning medan andra gäller för flera förpackningar (vanligtvis 2 eller 3). I september fanns exempelvis en rabattkupong med erbjudande pä en (1) förpackning olivolja och kaffe, medan andra såsom kryddor, bacon och krossade tomater gällde för köp av flera förpackningar (2 respektive 3). Det är alltid begränsande att erbjuda rabatt - kuponger med ett bestämt antal förpackningar, men vi försöker variera utbudet över tiden. Det beror också på vad det är för produk t som erbjuds, hu r många förpackningar som tillmötesgår våra kunders behov: te x bör tre valfria glas kryddo r ur ett helt kryddsortiment kunna vara et t spännande rabatterbjudande för de flesta typer av hushåll. Med vänliga hälsningar Jan-Åke Karlsson, försäljningschef skriv oc h tyck till : Buffé , Box 6630 , 1138 4 Stockholm red.buf f e@f orlaget. ica.se TYVÄRR... Vi får en del förfrågningar från viktväktare som gladeligen mumsar i sig av ICAs pesto för att det står att den endast innehåller 9 g fett per 100 g pesto. Detta är dessvärre ett feltryck på etiketten, som kommer att åtgärdas. De riktiga uppgifterna är att peston innehåller 58 g fett per 100 g, vilket i och för sig är en normal mängd om man jämför med andra pestosorter. HÄLSOSAMMA TIPS Du som nyligen besökt en ICA-butik har säkert uppmärksammat våra pratbubblor med hälsosamma tips. De finns där för att hjälpa dig att välja lite nyttigare varor. Kanske fick du även en morot att knapra på? MER HÅLLBAR TOMATPURÉ ICAs tomatpuré i burk håller sig ibland endast några dagar efter att locket öppnats, på grund av att den inte innehåller konserveringsmedel. Men ett jättebra tips för att få den att hålla i flera veckor efter öppnandet är att hälla ett tunt, tunt lager olivolja ovanpå purén, ca 1/2 tsk. Det skyddar ytan från kontakt med luft och gör att den håller sig längre. Fungerar 25-kronan? ICAs kundkontaktcenter får brev då och då från kunder som säger att de inte fått ersättning från sin butik när de påpekat fel i prisinformationen. Hur ligger det till med reglerna om 25-kronan? Så här svarar kundkontaktcentret: JACOBS TAPENADE Många frågade om receptet på Jacob Grays tapenade som serverades på Hälsomässan i slutet av september. Här kommer det: Mixa 1 burk oliver med sardeller, 1 burk oliver med chili, ca 8 marinerade soltorkade tomater, 1 dl rostad mandel, 2 vitlöksklyftor och 2 krukor persilja i matberedaren. Tillsätt ca 1 dl vatten och mixa tills du fått en finfördelad olivpaste. Tillsätt 2 dl parmesan, 1 1/2 dl olivolja, 1 -2 röda urkärnade och grovhackade chilifrukter och 2 tsk citronjuice och rör ihop. Smaksätt med salt, nymalen svartpeppar och lite socker. I varje butik vill man att prisinformationen ska vara korrekt Trots detta vet vi att det kan inträffa fel och att priset på hyllkanten inte överensstämmer med det som finns registrerat i kassan. Ibland till kundens fördel, ibland till hennes nackdel. Huvudregeln för ICA-handlarnas prisgaranti är att om vi lagt in ett felaktigt belopp i datasystemet, så att du som kund har fått betala ett högre pris i kassan än det som står angivet på hyllkant eller skylt ska du få tillbaka mellanskillnaden och 25 kr eller likvärdigt erbjudande som tack för att du påtalat detta fel. När det gäller prisfel som upptäcks i butiken och rättas till före betalning avgör varje butik hur man hanterar detta mot sina kunder; förhoppningsvis på ett sätt som gör att kunden blir nöjd och att butikens rutiner blir allt bättre så att färre fel uppstår. Att helt undvika prisfel i butiker som omsätter mycket varor varje vecka är nog omöjligt men ambitionen är hög att klara detta på ett så bra sätt som möjligt Vår prisgaranti är en hjälp på traven.