Kollega Sida 1
Kollega Sida 2
Kollega Innehåll
Kollega Redaktören
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Åsas mat
Kollega Sida 17
Kollega Avtal 2011
Kollega Sida 19
Kollega Duellen
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Dina pengar
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38 Daniel Halling kan, om nöden så kr
äver, landa en Boeing 737. F ör några år sedan frågade en vän Daniel Halling om han ville komma och provköra en flygsimulator på Oxford aviation academy, strax intill Arlanda flygplats. Han sa att det var roligare än Lisebergs berg- och dalbanor, och det var det. Faktiskt så roligt att Daniel bestämde sig för att här skulle han jobba om 15 år. Men det gick snabbare än så. Efter avslutade studier inom avionik, underhåll och konstruktion stod han färdig som flygplansingenjör, och efter en utlyst tjänst på Oxford Aviation Academy, var jobbet i hamn. Måste man vara intresserad av flygplan för att jobba här? – Nej det måste man inte. Jag har alltid varit fascinerad av flygplan och tog mitt flygcertifikat innan jag tog körkort. Jag valde mellan tre yrken när jag var liten: uppfinnare, brandman eller pilot. Man skulle kunna säga att jag kombinerar dem i dag, som flygsimulatoringenjör behöver man vara uppfinningsrik eftersom ingen dag är den andra lik, jag testflyger planen varje vecka som pilot och jobbar i skift, likt beredskapen i en brandmanstjänst. Man behöver inte vara en nörd på flygplan för att jobba här, däremot måste man kunna tänka kreativt och ha systemförståelse. Vad är en flygsimulatoringenjör? – Det är jag som är tekniskt ansvarig för att simulatorerna fungerar som de ska. När piloterna sätter sig i simulatorn ska de fungera precis som ett vanligt plan. Om de inte gör det ringer de till mig och så kommer jag och lagar felet. Det ingår även en del administration och dokumentation av simulatorerna. Hur ser en vanlig dag ut? – Jobbet skiljer sig enormt mycket från dag till dag. Vissa dagar är lugnare är andra då utförs mest preventivt underhåll samt underhållsplanering. Givetvis en del fika men det är mycket i brandmannastil, när det är lugnt fixar man så det blir ordning och reda tills det väl brinner i knutarna. En vanlig dag kan det till exempel hända att vi får in några piloter som vill köra en så kallad Profficiency check, för att visa att de har flygkunskaperna i färskt minne. Detta gör de var sjätte månad, men ofta kommer de in i sista sekunden innan de behöver förnya sitt certifikat. Skulle något krångla då så tickar pengarna och piloterna står och stampar då de får flygförbud om de inte förnyar sina kunskaper. 38 KOLLEGA 3-11 Vad tränar piloterna på? – Vi har 14 olika flygplanstyper, till exempel Boeing 737, Bell 212 eller Airbus A320, simulatorer som alla beter sig på lite olika sätt. Några kan komma in för att öva på var knapparna på instrumentbrädan sitter, andra vill öva start och landning medan några kanske vill öva på att landa planet då motorn krånglar eller om man råkat tappa ett hjul. Simulatorn beter sig precis som ett riktigt plan, så kan de utföra en landning med simulatorn så kan de landa ett riktigt plan. Kan du flyga alla 14 planen? – Jag och mina kollegor provflyger varje simulator minst en gång var 24:e timme för att se att alla system fungerar som de ska. Och skulle det vara kris så skulle jag nog kunna starta och landa dem i verkligheten också. Annars flyger jag mindre segelflygplan. Blir du inte arbetsskadad och vill testa loopar när de vanliga rutinerna blivit tråkiga? – Jo, lite. Jag kör väl lite snabbare och med mindre marginaler än vad jag hade gjort om det varit riktiga plan. Vad är det roligaste med jobbet? – Att det är så otroligt omväxlande. När de ringer mig och säger att något är galet, vet jag nästan aldrig hur jag ska lösa problemet på en gång. Jag tar fram ritningarna och börjar läsa på hur planet är konstruerat för att få en hint. Och sedan får man prova sig fram för att komma fram till en lösning. Det är alltid lika spännande. En bra dag är det tillräckligt mycket stress för att det inte ska bli tråkigt och tillräckligt lite stress för att det inte ska bli jobbigt. Vad är det sämsta med jobbet? – Att man jobbar skift. Vi jobbar åttatimmarspass antingen morgon, eftermiddag eller natt. På helgen är det 13 timmars arbetsdag, men då är vi å andra sidan lediga flera dagar efteråt. Arbetsplatsen är alltid bemannad, dygnet runt, eftersom vi har piloter från hela världen. Piloterna från USA föredrar till exempel att flyga på natten eftersom de slipper tidsomställningen då. Vad kostar det om du har sönder en simulator? – En simulator kostar runt 100 miljoner kro- nor. Men ett felbeslut kan på sin höjd innebära att simulatorn går sönder antingen i styrelektroniken eller i avioniken. Men man måste våga prova de besluten också, annars kan man aldrig bli bättre på det man gör. LINA JONSSON YRKE I UNIONEN: FLYGSIMULATOR-- INGENJÖR För att bli flygsimulatoringenjör krävs att du gått en ingenjörsutbildning eller har motsvarande erfarenhet inom avionik (flygburen elektronik), konstruktion eller underhållsteknik. Flygingenjörsprogrammet är på tre år och finns på ett antal olika orter runt om i Sverige. Bland annat vid Mälardalens högskola i Västerås, alternativt farkostteknikprogrammet vid KTH i Stockholm I Sverige finns endast ett fåtal flyg- simulatoringenjörer. Men tittar man på hela gruppen tekniker och ingenjörer uppgår de till 50 000. Genomsnittslönen för flygingenjörer/tekniker ligger mellan 30 000 och 45 000 kronor. Därtill arbetar många skift och har därför ob-tillägg som tillkommer. kollega.se Ett fyrtiotal av Unionens alla yrken presenteras på www.kollega.se JONAS ERIKSSON
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Koll på träning
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68