Nordisk Infrastruktur 1
AKTUELLT NCC bygger ut vatten- och avloppsinfrast
rukturen i Luleå Text: Peter Höök Luleå växer och för att klara av fler invånare behöver stadens vatten- och avloppssystem byggas ut. År 2014 startade projektet Östra länken och utbyggnaden av vatten- och avloppsinfrastrukturen i Luleå. Nu börjar nästa utbyggnad; Östra länkens fortsättning, uppdelad i sju etapper som beräknas pågå till och med 2026 med en uppskattad budget på totalt cirka 1 miljard kronor. – NCC har i samverkan med kommunen tidigare genomfört första utbyggnaden av vatten- och avloppssystemet Östra länken. Nu går vi vidare med utbyggnaden av Östra länkens fortsättning och har tecknat kontrakt för första etappen av de sju, säger Erik Sandström, projektchef Infra, NCC Infrastructure. I denna etapp ska NCC anlägga en ny cirkulationsplats i en av Luleås mest trafikerade korsningar och i samma korsning lägga vatten- och avloppsledningar. Den nya etappen kommer att resultera i säkrare vattenförsörjning till luleåborna och det centralt placerade vattentornet. I alla Östra länkens etapper ställs höga krav på miljöhänsyn, i den nya etappen ligger fokus på att bevara känsliga natur- och kulturområden. De tidigare etapperna har bland annat inneburit att bevara rödlistade växters fortlevnad i området. – Som lokala byggare i Luleå känner vi stort engagemang i att tillsammans med kommunen fortsätta utbyggnaden av vatten- och avlopps - infrastrukturen och att öka kapaciteten i ledningsnätet så att Luleå kan växa. Vår lokala kännedom och erfarenhet av tidigare etapper i Östra länken är till stor nytta för det fortsatta arbetet, säger Erik Sandström projektchef Infra, NCC Infrastructure. Projektet är en totalentreprenad i utökad samverkan med Luleå kommun. Kontraktet för den nya etappen uppgår till cirka 150 miljoner kronor. Av affären orderregistreras merparten under Uppgraderar Mittstråket Text: Peter Höök Mitt i Sverige och mellan Sundsvall och Trondheim, sträcker sig ett eftersatt trafikstråk: Mittstråket. Mittstråket är den självklara transportsträckan för alla som reser i Mittnorden samt en viktig passage för den godstrafik som ska till och från hamnarna i öst och väst. Snabbare resor, förbättrad trafiksäkerhet och utvecklad transportkapacitet skulle göra Mittstråket till en starkare gren i Europas transportnät. Med investeringar som ger bättre förutsättningar för trafiken skulle Mittstråket kunna bidra till att länka samman flödet av människor och gods mellan Norge, Sverige och Finland – eller söderut, ut i Europa. I Mittstråket mellan Sundsvall - Östersund - Åre - Storlien satsar kommuner, regioner och Trafikverket hundratals miljoner i investeringar på väg, järnväg och gång- och cykel. Många små trafiklösningar som tillsammans kortar restiderna med tåg, ökar kapaciteten för godstransporterna och förbättrar trafiksäkerheten. – Medan det byggs kan det störa trafiken och upplevas som stökigt, därför har vi nu en informationskampanj till invånarna om vad, var och Östra länken har en uppskattad budget på 1 miljard kronor. Foto: NCC första kvartalet 2019 i affärsområde NCC Infrastructure. Östra länken utsågs 2018 till Årets Bygge och är det första mark- och anläggningsprojektet som fått utmärkelsen. Kommuner, regioner och Trafikverket satsar hundratals miljoner i investeringar på väg, järnväg och gång- och cykelvägar. Foto: Mittstråket varför vi bygger. Som en del i kampanjen kommer vi att dela ut en informationspåse till resenärer så att de i lugn och ro kan ta del av hur vi uppgraderar Mittstråket bit för bit, säger Christin Borg, projektledare Mittstråket. Andelen resor med buss och tåg i Mittstråkets geografi är liten (ca 9 procent) jämfört med andelen resor med bil. För att få ökad kunskap om hur människor vill resa och om vad som krävs för att få fler att välja tåg och buss framför bilen, genomför projektet en enkätundersökning med resenärer i stråket. Under torsdagenvid skidskytte VM fanns ersonal på Sundsvalls och Östersunds stationer samt på Norrtåget för att både informera om uppgraderingen och för att sprida undersökningen. – När resandet är som störst i samband med ett stort evenemang som skidskytte VM vill vi passa på att kommunicera de satsningar som görs i stråket och sprida vår enkätundersökning om personresor. Christin Borg, projektledare Mittstråket NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 2 20 1 9 • 1 5