Nordisk Infrastruktur 1
AKTUELLT Transdev testar höghastighetsnätverk för
autonoma fordon Text: Peter Höök Sedan 2018 erbjuder Transdev Europas första mobilitetstjänst för anropsstyrd kollektivtrafik på öppen gata i Rouen, Norra Frankrike. Nu går Ericsson in som en associerad partner i projektet och kommer under mars att leverera ett privat LTE-nätverk, 4G+, där alla delar av det autonoma transportsystemet som utvecklats av Transdev kopplas samman. ”Rouen Normandy Autonomous Lab” är idag Europas första mobilitetstjänst för anropsstyrd kollektivtrafik på öppen gata. Fyra elektriska och autonoma bilar av typen Renault ZOE utrustade med både Renaults och Transdevs teknologi kör på tre slingor som totalt täcker en sträcka på tio kilometer. Resenärerna kan enkelt boka sin resa genom en smartphone-app. Ericsson kommer nu att bli en associerad partner i projektet och levererar i mars ett privat LTE-nätverk med robust och effektiv trådlös datakommunikation. Nätverket kommer koppla samman de olika delar av det autonoma transportsystemet som Transdev utvecklat, det vill säga de autonoma fordonen, sensorerna och trafikledningen. Nätverket som utvecklas av Ericsson kommer att fungera i tre olika 3GPP-frekvensband (i 2600 MHz-intervallet) och erbjuda LTE-nätverksdatahastigheter på 80 Mbit/s i 3,5 miljoner resenärer i autonoma fordon hittills. Foto: Transdev downlink och 29 Mbit/s i uplink. – Transdev är idag ledande inom autonoma mobilitetslösningar och 3,5 miljoner resenärer har använt våra autonoma fordon runt om i världen sedan 2005. Samarbetet med Ericsson är en del i vår ambition att kunna erbjuda högpresterande, säkra och sömlösa mobilitetstjänster, säger Christian Monstein, Innovationschef på Transdev Sverige. Obalans i utgifterna för transportinfrastruktur Text: Peter Höök Regeringens transportpolitiska mål är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgare och näringslivet i hela Sverige. Inlandsbanan, som är infrastrukturförvaltare, samt de två dotterbolagen som bedriver person- och godstrafik genom 19 av Sveriges inlandskommuner, behöver fler satsningar på infrastruktur i Norrlands inland. Obalansen i utgifterna för transportinfrastruktur framgår tydligt av Hela Sverige ska levas balansrapport, som publicerades i slutet av januari i år. Inlandsbanan har en unik position som transportled för gods – och persontrafik. Regeringens mål är att stärka den genom en storskalig uppgradering, vilket Trafikverket nu fått i uppdrag att göra en analys av. En satsning på Inlandsbanan skapar inte bara möjligheter för en utvecklad persontrafik utan skulle också vara vital för råvarunäringarna i Norrland, som skogs-, stål- och gruvindustrin. Det skulle öppna för mer person- och godstrafik, ge en kraftigt ökad transportkapacitet samt ge ökad redundans på järnväg i norra Sverige. En tidigare gjord utredning (Framtidens kollektivtrafik på Inlandsbanan 2017) visar Årets Brobyggare 2018 utsedd Text: Peter Höök Hristo Sokolov har valts till Årets Brobyggare 2018. Hristo utmärker sig som brokonstruktör genom att vara mycket engagerad och synnerligen komplett med avseende på djup teoretisk kunskap inom struktur- och hållfasthetsberäkningar och genom att ha en bred kunskap om olika konstruktionsmaterial och deras egenskaper. Hristo är anställd av Sweco. 8 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 2 20 1 9 Han har vidare en enastående förmåga att förklara och få alla inblandade parter att förstå förutsättningar, problem och möjligheter. Hristo har vidare en mycket god förståelse för hur man omsätter teori, statik och dynamik, till praktiska lösningar. Med sin yrkesskicklighet, sitt stora kunnande och sitt engagemang är Hristo en stor förebild bland yngre kollegor i branschen. – Det är en stor ära att bli utsedd till årets brobyggare i en bransch med många högkompetenta ingenjörer. Broar är dock inte en individuell ”sport” och en grundläggande förutsättning för att vara framgångsrik är att man har duktiga och Hristo Sokolov kompetenta kollegor kring sig. Jag vill därför rikta ett stort tack till mina kollegor för att ni har skapat betydande förutsättningar för att jag ska kunna få utmärkelsen som Årets Brobyggare, säger Hristo Sokolov. Obalansen i utgifterna för transportinfrastruktur framgår tydligt av Hela Sverige ska levas balansrapport. Foto: Inlandsbanan att en uppgraderad Inlandsbanan dessutom möjliggör en halvering av restid i inlandet.